La mirada obsesiva: imágenes del tiempo en el cine de vanguardia europeo de los años 20.

Author

Barreiro González, María Soliña

Director

Ibáñez Fanés, Jordi

Tutor

Bou, Núria

Date of defense

2011-05-23

ISBN

978-84-694-5635-4

Legal Deposit

B. 24589-2011

Pages

447 p.



Department/Institute

Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació

Doctorate programs

Programa de doctorat en Comunicació

Abstract

Esta tesis aborda el estudio de la temporalidad moderna a través del cine de vanguardia europeo de los años 20. Este cine recoge todas las temporalidades que habían sido desechadas por la idea lineal y progresiva del tiempo heredada de la Ilustración y desafía de manera sistemática su construcción discursiva y la comprensión histórica que generaba para el periodo de entreguerras. El cine de vanguardia es un medio privilegiado para estudiar la experiencia temporal moderna porque es un complejo compendio de tiempos y discontinuidades. Y a su vez, la temporalidad es clave para definir y estudiar la vanguardia cinematográfica. En ella se unen el interés por la exploración del movimiento, los experimentos con la imagen, la desafección narrativa y la afección por lo real. Propone también la subversión del campo fílmico (y, por veces, social). Los cineastas de vanguardia no construían un discurso temporal alternativo pero sí se dotaban de un cuerpo coherente de revuelta basado en la exploración de esas temporalidades diversas. Trataron también de establecer la imagen como método, de deconstruir la racionalización instrumental del dominio visual y propusieron que de la variedad de discursos temporales en convivencia emanaba una nueva forma de historia y de imagen.


This thesis analyzes the modern temporality through the 20’s European avant-garde cinema. This cinema picks up all the temporalities that have been rejected by the Illustrated idea of time as linear and progressive. As a consequence, this cinema systematically defies the Illustrated discursive construction and the historical comprehension that it elaborated during the Interwars period. Avant-garde cinema was a privileged means to study the modern time experience because it is a complex compendium of times and discontinuities. At the same time, the temporality is a key element to define and study the cinematographic avant-garde. This cinema is characterized by the exploration of movement, the experiments with the image, its lack of interest in narrativity and its interest on the real. It also proposes a subversion of the filmic field (and sometimes, also the social field). Avant-garde filmmakers did not construct an alternative temporal discourse but they organized a coherent uprising corpus based on the exploration of those diverse temporalities. They established the image as a method, the deconstruction of the instrumental rationalization of the visual dominion and they proposed that a new type of history and image emanates from the coexistence of the variety of temporal discourses.

Keywords

cine de vanguardia; documental; Modernidad histórica; Teoría de las mentalidades; Dziga Vertov; Walther Ruttmann; Jean Epstein; Documentary; Film and society; Temporality and cinema

Subjects

00 - Prolegomena. Fundamentals of knowledge and culture. Propaedeutics

Documents

tmsb.pdf

1.953Mb

separataDEF.pdf

59.69Mb

 

Rights

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0) 
<a href="http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/">http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/</a >
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0) <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/">http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/</a >

This item appears in the following Collection(s)