El videojuego como práctica discursiva contemporánea. Pókemon y la naturalización de la realidad social neoliberal

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i de Prehistòria
dc.contributor.author
López Raventós, Cristian
dc.date.accessioned
2014-02-13T09:42:27Z
dc.date.available
2015-08-13T05:45:12Z
dc.date.issued
2013-07-05
dc.identifier.isbn
9788449038860
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/130793
dc.description.abstract
This dissertation research aims to present a new proposal for videogames analysis. This new look is articulated based on understanding video games as a group of discursive practices. In this way we propose a methodology that allows the discourse to emerge produce video games. For these analyzes the video game "Pokemon Mystery blue team" in order to present the concrete practices that articulate the naturalization of neoliberal social reality. Research report presents an exhaustive review on the development video game the cultural and academic area through different theoretical approaches. In the same way, we analyze different dimensions related to the study of video games such as the economy, education or psychology. It discusses the most important currents within the Games Studies, a discipline that was created with the purpose of studying the videogames as a field of study itself. The second part of the research an empirical analysis a specific case from the previously proposed methodology. From the proposed Foucaultian discourse analysis methodology is proposed which pays special attention to the historical, material and political discourse. A qualitative proposal defending a different way of approaching the cultural object from its relation to other discursive practices. Finally, it addresses the question posed by the five great discourses that emerge from the analysis. These speeches are the recreational-technological, pedagogical-legal, psychological-narrative, management-economist and competition-winning. At the same time, it raises the three elements that are modified mainly through the gaming experience, discourse, power and subjectivity. Key elements to understand the subtle strategies of naturalization of neoliberal social reality.
eng
dc.format.extent
227 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Videojoc
dc.subject
Anàlisi de discurs
dc.subject
Psicologia crítica
dc.subject.other
Ciències Humanes
dc.title
El videojuego como práctica discursiva contemporánea. Pókemon y la naturalización de la realidad social neoliberal
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
159.9
cat
dc.contributor.authoremail
cristian.lopezr@gmail.com
dc.contributor.tutor
Feliu i Samuel-Lajeunesse, Joel
dc.embargo.terms
18 mesos
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

clr1de1.pdf

1.172Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)