Discursos de lo siniestro en el teatro chileno (1995-2010): violencia, cuerpo y memoria

Author

Cárcamo del Río, Pamela Valeria

Director

García López, María del Mar

Date of defense

2015-10-13

ISBN

9788449055812

Legal Deposit

B-26416-2015

Pages

308 p.



Department/Institute

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola

Abstract

Este es un estudio acerca de la producción de obras dramáticas de la Generación 2000 en Chile, entre los años 1995 y 2010. Dicha producción es singular dado que se genera en un mismo contexto histórico -la postdictadura-, propone una estética teatral común que se relaciona con la manifestación de lo que Freud llamaba Unheimlich; y además, porque invita al lectores y espectadores a reflexionar sobre la construcción de la identidad y la memoria. En una primera parte se revisan los antecedentes históricos que permiten el nacimiento de una generación nueva de escritores y algunas categorías teóricas que nos ayudan a entender las relaciones de los sujetos con la violencia. Luego, se describen las condiciones del sistema cultural que permitieron la producción dramática de la Generación 2000: políticas culturales, concursos de dramaturgia y talleres de escritura. Y por último, se realiza el análisis literario de un corpus representativo de obras que cuestionan ciertas verdades que “debiendo estar ocultas” se han manifestado. Los textos de este repertorio resultan extraños y de difícil lectura, pues en el nivel de la forma transgreden muchas convenciones dramáticas: rompen el diálogo, fragmentan las historias, alteran el orden temporal y provocan un efecto violento. Y en el nivel de la intriga, nos presentan tragedias cuyos protagonistas son seres monstruosos, desbordados, víctimas de alguna “desdicha inmerecida” que no pueden sortear.


This is a study about the production of 2000 generation dramatic works in Chile, between years 1995 and 2010. The mentioned production is singular, as it's generated in the same historical context -postdictatorship-, and proposes a common theatrical aesthetic which relates with the so called by Freud, Unheimlich demonstration; and in addition, invites readers and audience to think about identity and memory construction. First part reviews the historical background which allows a new writer's generation birth and some theoretical categories that enable us to understand the relationship between individuals and violence. Afterwards, cultural system conditions that enable 2000 generation dramatic production are described: cultural policies, drama contests and writing workshops. And finally, a performance of literary analysis of a representative corpus of works which question certain truths that "should be hidden" but have come out. Texts of this repertory may result strange and difficult to read, as from a format point of view, transgress many dramatical conventions: break the dialog, fragment the stories, alter the temporal order and generate a violent effect. And from an intrigue point of view, they present tragedies whose protagonists are monstrous beings, overwhelmed, victims of an "undeserved misfortune" which they can't circumvent.

Keywords

Dramaturgia; Teatre; Dramatic works; Siniestro; Sinistre; Uncanny; Violencia; Violència; Violence

Subjects

8 - language. Linguistics. Literature

Knowledge Area

Ciències Humanes

Documents

pvcdr1de1.pdf

2.247Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/

This item appears in the following Collection(s)