Bearing Witness to Atrocity: Racial Violence and the Limits of Representation in Ta-Nehisi Coates’s Works 

    Puyuelo Ureña, Eva (Date of defense: 2022-11-21)

    [eng] Ta-Nehisi Coates’s Between the World and Me (2015) is nowadays considered one of the most detailed registers of the different forms that racial violence takes—from direct manifestations of physical assaults, including ...

    De conques i altres cavernes. Orificialitat i visió en ficcions del segle XXI 

    Isern Ordeig, Maria (Date of defense: 2023-09-29)

    [cat] Inscrita en el marc dels estudis de gènere i sexualitat i servint-se de les eines de la teoria literària i la literatura comparada, aquesta tesi explora la interrelació entre l’orificialitat i la visió en ficcions ...

    Ese aire de mágico aislamiento: Herman Melville y la construcción de Latinoamérica en el siglo XIX 

    Ramírez Paredes, Roberto Marcos (Date of defense: 2021-07-26)

    La tesis doctoral propone un recorrido por la prosa de ficción y de viaje de Herman Melville, en la que construye imaginarios regionales de identidad latinoamericana. La investigación inicia con el análisis de las ficciones ...

    Figuras impropias. La violencia como expresión de la disidencia en la narrativa de Marta Sanz y Sara Mesa 

    Videira, Joana (Date of defense: 2020-12-18)

    Esta tesis nace de la interrogación sobre las posibilidades críticas de la representación literaria de la violencia, más específicamente de la búsqueda de la representación de la violencia en los personajes femeninos ...

    Globalisation in David Greig’s Theatre Space, Ethics and the Spectator 

    Rodríguez Morales, Verónica (Date of defense: 2016-12-16)

    The present PhD thesis, entitled “Globalisation in David Greig’s Theatre: Space, Ethics and the Spectator”, aims to contribute to the field of contemporary British drama and theatre studies in the form of an extended ...

    "Ich bin Spaniolin". Veza Canetti im Fokus ihres jüdisch-sephardischen Erbes 

    Patz Sievers, Evelyn (Date of defense: 2018-04-10)

    Die drei schlichten Worte „Ich bin Spaniolin” im Titel der vorliegenden literaturwissenschaftlichen Forschungsarbeit beinhalten das fundamentale Bekenntnis der jüdisch-sephardischen Schriftstellerin Veza Canetti, dessen ...

    La cultura española en la obra de Elsa Morante 

    García Melenchón, Francisco Javier (Date of defense: 2016-12-02)

    La obra de Elsa Morante está sembrada de elementos relacionados con la cultura española, que se van intensificando hasta alcanzar pleno protagonismo en su última novela Aracoeli. El presente estudio aborda el problema por ...

    Neoliberalism, class, subjectivity: a sociological perspective on post-recession british theatre = Neoliberalisme, classe, subjectivitat: una mirada sociològica al teatre britànic post-crisi 

    Mendez Panadés, Albert (Date of defense: 2023-05-02)

    [eng] This PhD dissertation, entitled “Neoliberalism, Class, Subjectivity: A Sociological Perspective on Post-Recession British Theatre / Neoliberalisme, classe, subjectivitat: una mirada sociològica al teatre britànic ...

    New Leaves: Fashionable Reading and Literary Celebrity in British Vogue (1918-1939) 

    Baró Gonzalez, Jana (Date of defense: 2022-09-01)

    [eng] This thesis explores British Vogue’s self-appointed role as a guide to modern fashions and manners, that is, as a cultural intermediary, during the interwar period (1918-1939). Through a close reading of its essays, ...

    Of heroes and victims: Jess Walter’s The Zero and the satirical post-9/11 novel 

    Resano, Dolores (Date of defense: 2017-09-22)

    This dissertation analyzes a typically overlooked novel within the corpus of post-9/11 fiction studies, Jess Walter’s The Zero (2006), and puts forward some hypotheses for this under-examination. It suggests that the debates ...

    Più donne che cavalieri. Orlando furioso: il poema di Bradamante 

    Condina, Alessandro (Date of defense: 2020-01-20)

    Este trabajo aborda por primera vez de forma sistemática y monográfica el papel desempeñado por los personajes femeninos en el Orlando furioso (1532) de Ludovico Ariosto (1474-1533), evidenciando su carácter profundamente ...

    Recepción y análisis de las traducciones alemanas de dos obras principales de Sor Juana Inés de la Cruz en el ámbito germanohablante: Respuesta a Sor Filotea de la Cruz y Primero sueño 

    Buchholz, Anna (Date of defense: 2019-12-18)

    En la presente tesis se indaga la recepción del Primero sueño y de la Respuesta a Sor Filotea de la Cruz en el ámbito germanohablante a lo largo del siglo XX por medio de las versiones alemanas de estas dos obras principales ...

    Representations of Memory in Contemporary South African Literature by Young, Black, Female Authors 

    Winstanley, Laura (Date of defense: 2023-04-21)

    [eng] This thesis explores the representation and construction of collective memory published in South Africa since 2007 by young, black, female authors. Collective memory is what is remembered about the past in order to ...

    South Africa: The Diseased Nation? An Analysis of HIV/AIDS Sufferers’ Critique of the Redemptive Discourse of Nation-Building and the (Dis)Closure of National Traumas in Post-Apartheid South African HIV/AIDS Life-Writing 

    Ortega Montero, Óscar (Date of defense: 2022-03-18)

    This Ph.D. dissertation explores the transformative potential of the HIV/AIDS experience in post-apartheid South Africa during the age of denialism under Thabo Mbeki’s mandate (1999-2008). To that end, the selection of ...

    Traducción y creación en la obra de Teodoro Llorente 

    Atalaya Fernández, Irene (Date of defense: 2018-02-09)

    Teodoro Llorente (1836-1911) fue un personaje prolífico donde los haya: traductor, poeta en valenciano y castellano, periodista, fundador y director de Las Provincias, político, crítico e historiador de Valencia. Su legado ...

    Writers On Screen: Embodying The "Life-Text" In The Literary Biopic 

    Haiduc, Sonia Amalia (Date of defense: 2021-03-19)

    This thesis examines the sub-genre of the literary biopic and its intersections with literary texts and other film genres through the lens of the melodramatic mode. It explores the dramatization of the ‘life-text’, defined ...