Estètica del paisatge cinematogràfic : el découpage i la imatge en moviment com a formes de representació paisatgística

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació
dc.contributor.author
Salvadó Romero, Alan
dc.date.accessioned
2013-02-14T09:57:45Z
dc.date.available
2013-02-14T09:57:45Z
dc.date.issued
2013-01-15
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/104479
dc.description.abstract
La concepció occidental del paisatge, estretament lligada a la seva representació pictòrica, ha tendit a crear un imaginari paisatgístic de la unitat i la immobilitat que ha condicionat una part important de les reflexions estètiques al voltant del paisatge. L'objectiu d'aquesta tesi és plantejar els principis per una estètica del paisatge cinematogràfic fonamentada en les dues grans particularitats tècniques del cinema: el découpage i la imatge en moviment. Basant-nos en el diàleg intertextual entre cinema, pintura i literatura dibuixem una "altra història" del paisatge on la fragmentació, l'entrellaçament i la mobilitat són els principals mecanismes de representació paisatgística. L'estructura de la tesi, en consonància amb l'esperit de la investigació, parteix de la situació del paisatge en la contemporaneïtat per, posteriorment, emprendre un viatge arqueològic a través del temps per tal de localitzar els orígens del découpage paisatgístic i del paisatge en moviment. A través d'aquesta mirada retrospectiva s'observa com el cinema reescriu i dialoga per la via cinemàtica amb formes paisatgístiques que estaven disseminades en els altres arts.
cat
dc.description.abstract
The Occidental conception of the landscape –that has been closely linked to its pictorial representation- has tended to create an imaginary of the unity and the immobility. It conditioned an important part of the aesthetic refections regarding the landscape. The aim of this thesis is to consider the principles for an aesthetic of the film landscape, which is based on two technical characteristics of the cinema: the découpage and the moving image. Looking at the intertextual dialogue between the cinema, the painting and the literature, we describe “another history” of the landscape where the fragmentation, the entanglement and the mobility are the principal mechanisms of the landscape representation. According to the spirit of this research, the structure of the thesis starts from the situation of the landscape in the contemporary world to go on a later archaeological journey across the time. This trip seeks to locate the origins of the landscape découpage and the moving landscape. Through this retrospective look, we can observe how the cinema rewrite and dialogue by a cinematic way with the forms of the landscape that were spread out in other arts.
eng
dc.format.extent
394 p.
cat
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
cat
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Estètica
cat
dc.subject
Paisatge
cat
dc.subject
Cinema
cat
dc.subject
Pintura
cat
dc.subject
Geografia
cat
dc.subject
Modernitat
cat
dc.subject
Postmodernitat
cat
dc.subject
Història
cat
dc.subject
Découpage
cat
dc.subject
Moviment
cat
dc.subject
Aesthetics
cat
dc.subject
Landscape
cat
dc.subject
Painting
cat
dc.subject
Geography
cat
dc.subject
Modernity
cat
dc.subject
Postmodernity
cat
dc.subject
History
cat
dc.subject
Movement
cat
dc.title
Estètica del paisatge cinematogràfic : el découpage i la imatge en moviment com a formes de representació paisatgística
cat
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
77
cat
dc.contributor.authoremail
alan.salvado@upf.edu
cat
dc.contributor.director
Benavente, Fran
dc.embargo.terms
cap
cat
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B. 5694-2013
cat
dc.description.degree
Programa de doctorat en Comunicació


Documents

tas.pdf

270.8Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)