Imatges de la fi. Imatgeria escatològica de l'art a la fi del segle XX

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Departament d'Escultura
dc.contributor.author
Juanpere Huguet, Salvador
dc.date.accessioned
2011-04-12T13:35:07Z
dc.date.available
2009-06-30
dc.date.issued
2003-10-30
dc.date.submitted
2009-06-30
dc.identifier.isbn
9788469244012
dc.identifier.uri
http://www.tdx.cat/TDX-0630109-091441
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/1545
dc.description.abstract
La tesi IMATGES DE LA FI va ser iniciada l'any 1990 a les envistes de la fi de l'anterior centúria i mil·lenni. La seva pretensió fou de constatar com les produccions artístiques últimes del segle XX venien poblades d'una iconografia abundosa d'escatologia, en la seva accepció més àmplia. Partint d'uns referents filosòfics i intel·lectuals al voltant del concepte del fi (fi de la filosofia, fi del paradigma clàssic, fi de la història, fi de l'art, fi de la modernitat, fi de la divinitat, fi dels temps...) i d'una renovació social dels antics temors mil·lenaristes, la tesi es proposa acollir un banc d'imatges, actituds i formalitzacions de l'art contemporani centrats bàsicament en l'ultima dècada del segle, fer-ne una agrupació temàtica i presentar-ne un corpus de lectures del paper de l'art d' "avantguarda" com a consciència crònica,o, encara més, anticipadora dels temps i com una praxis catàrquica i taumatúrgica.<br/><br/>La tesi indaga en les formalitzacions de l'art i els artistes especialment de la dècada final de segle i en l'incipient s.XXI recolzant-se en algunes figures clau de mitjans de la centúria, personalitats i obres "frontissa" de l'avantguarda històrica (especialment Beuys i la seva obra "El final del segle XX", Warhol , Duchamp i altres...). No ha estat difícil trobar en l'art d'aquest període totes les gradacions iconogràfiques de l'horror, la barbàrie, la malaltia, el sofriment i la mort, unes icones d'apocalipsi contemporania que ens posen en connexió sensorial amb períodes remots de la història de l'art. La tesi posa èmfasi en la percepció que l'art de qualsevol període històric ha estat sempre cronista, que ha actuat de consciència col·lectiva, de ressort d'alarma o, per dir-ho en paraules del poeta Rimbaud, <I>de parallamps que recull les energies circumdants</I>. Què en fa l'art d'aquests <I>símptomes mòrbids</I> dels temps? Els posa a la consideració dels contemporanis. I ho fa ben sovint distorsionant, exagerant, provocant per a fer-se sentir, tal com diu el filòsof Gadamer. Per això tan sovint es mostra escatològic, agressiu, salvatge, sarcàstic, irreverent, descarnat, perquè així és la metodologia general de l'art de les últimes aportacions. Qui no compren això tampoc comprendrà l'art del passat i si tan sovint hi ha la percepció general que l'art ha mort, que ha arribat al seu final, és perquè sovint la mateixa vida que és qui ens sembla extingida en la seva capacitat generadora.<br/><br/>La tesi parla de la mort de l'art, de l'anacronisme permanent davant l'ardidesa dels nous plantejaments, de les propostes últimes que semblen arraconar les precedents, parla de l'extrema fugacitat dels productes artístics, de la permanent reconsideració de tot allò fet. <I>Qualsevol hipotètica fi de l'art serà el començament d'un art nou</I>, ha dit Gadamer. Al llarg de la tesi veiem com l'art s'erigeix en imatge especular del món del final de segle XX. Hi veiem com aquest art es manifesta amb una àmplia voluntat inestètica o, des de l'estètica de la lletjor, <I>Everithing is wrong</I>, apunta una obra de l'artista Kakobsen, l'accepció, traduïda com a dolent, pecaminós, injust, equivocat, defectuós, inoportú, sense raó, culpable....podria ser la visió que els artistes tenen de l'actualitat del nostre món. Però una altra obra (del 1967), la de l'artista Bruce Nauman, incorpora el següent text en lletres lluminoses: <I>el vertader artista ajuda el món a revelar les veritats místiques</I>... Entre aquestes dues voluntats d'interpretació del món es mou l'art dels nostres dies. <br/>També la tesi inclou alguns dels treballs realitzats en escultura per l'autor, la temàtica dels quals s'insereixen en el discurs de diferents capítols.
cat
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Fi de la història
dc.subject
Final de l'art
dc.subject
Imatges de la fi
dc.subject
Escatologia
dc.subject
Art fi de segle XX
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
dc.title
Imatges de la fi. Imatgeria escatològica de l'art a la fi del segle XX
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
73
cat
dc.contributor.authoremail
sjuanpere@telefonica.net
dc.contributor.director
Valera García, Albert
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B.33301-2009


Documents

00.SJH_PREVI.pdf

259.8Kb PDF

01.SJH_INTRODUCCIO.pdf

462.8Kb PDF

02.SJH_PRIMERA_PART.pdf

5.920Mb PDF

03.SJH_SEGONA_PART.pdf

11.43Mb PDF

04.SJH_CONCLUSIONS.pdf

389.1Kb PDF

05.SJH_BIBLIOGRAFIA.pdf

1.476Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)