Arquitectura e iconografía en el Alto Imperio Romano: portadas monumentales y otros motivos de prestigio de la conjunción de los sistemas arquitrabado y arcuado

dc.contributor
Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Història i Història de l'Art
dc.contributor.author
Parada López de Corselas, Manuel
dc.date.accessioned
2017-10-30T12:33:32Z
dc.date.available
2017-10-30T12:33:32Z
dc.date.issued
2015-12-17
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/454740
dc.description.abstract
Aquesta investigació presenta una anàlisi crítica de les combinacions del sistema arquitravat i el sistema arcuado en l'Imperi Romà, que abordem específicament a través de la "serliana", les seves variants i els motius a aquesta estructura vinculats, aprofundint en les seves cronologies i àmbits geogràfics, evolució tècnica i formal (filiacions, precedents i conseqüents), funcions, contextos i simbolisme dins de l'anomenada "arquitectura del poder". Tot això amb atenció a les fonts disponibles (arquitectura, iconografia, fonts escrites) i acarant l'ocupació d'aquests motius en l'arquitectura i la iconografia de l'Imperi Romà. A l'apèndix ens aturem a la reinterpretació medieval i renaixentista d'aquests motius arquitectònics a través del cas d'estudi de la koiné cultural del palau de Carles V a Granada. En suma, s'ofereix una lectura iconològica de conjunt innovadora per a la temàtica proposada, atenent un fil conductor transversal a cavall entre l'Arqueologia, la Història de l'Art i la Història de l'Arquitectura. [traducción automática]
en_US
dc.description.abstract
Esta investigación presenta un análisis crítico de las combinaciones del sistema arquitrabado y el sistema arcuado en el Imperio Romano, que abordamos específicamente a través de la “serliana”, sus variantes y los motivos a dicha estructura vinculados, profundizando en sus cronologías y ámbitos geográficos, evolución técnica y formal (filiaciones, precedentes y consecuentes), funciones, contextos y simbolismo dentro de la llamada “arquitectura del poder”. Todo ello con atención a las fuentes disponibles (arquitectura, iconografía, fuentes escritas) y cotejando el empleo de tales motivos en la arquitectura y la iconografía del Imperio Romano. En el apéndice nos detenemos en la reinterpretación medieval y renacentista de estos motivos arquitectónicos a través del caso de estudio de la koiné cultural del palacio de Carlos V en Granada. En suma, se ofrece una lectura iconológica de conjunto novedosa para la temática propuesta, atendiendo a un hilo conductor transversal a caballo entre la Arqueología, la Historia del Arte y la Historia de la Arquitectura.
en_US
dc.description.abstract
This research presents a critical analysis of the architectural combinations of trabeated system and arcuated system used throughout the Roman Empire. We specifically focus on the "serlian motif", its variants and related motifs, detailing its chronology and geographical areas of occurrence as well as its technical and formal evolution (affiliations, precedents and consequents), functions, contexts and symbolism in the "architecture of power" sphere. Special attention is paid to available sources in the fields of architecture, iconography and literature by comparing the use of such motifs in the architecture and iconography of the Roman Empire. The appendix is the case study of cultural koiné of the palace of Charles V in Granada, which exemplifies the Medieval and Renaissance reinterpretation of this motif. This thesis provides a new iconological reading for the proposed theme, across the fields of archeology, art history and history of architecture.
en_US
dc.format.extent
465 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
en_US
dc.publisher
Universitat Rovira i Virgili
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Imperi Romano
en_US
dc.subject
Arquitectura
en_US
dc.subject
Iconografia
en_US
dc.subject
Imperio Romano
en_US
dc.subject
Iconografía
en_US
dc.subject
Orden arquitectónico
en_US
dc.subject
Roman Empire
en_US
dc.subject
Architecture
en_US
dc.subject
Iconography
en_US
dc.subject.other
Arts i Humanitats
en_US
dc.title
Arquitectura e iconografía en el Alto Imperio Romano: portadas monumentales y otros motivos de prestigio de la conjunción de los sistemas arquitrabado y arcuado
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
72
en_US
dc.subject.udc
73
en_US
dc.subject.udc
90
en_US
dc.subject.udc
93
en_US
dc.contributor.authoremail
mparada@icac.cat
en_US
dc.contributor.director
Ruiz Souza, Juan Carlos
dc.contributor.director
Rodà de Llanza, Isabel
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

TESI Manuel Parada López.pdf

47.77Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)