Reformulation of the relationship between Individual freedom and technology theorized through/by the channel of cinematic philosophy

dc.contributor
Universitat Oberta de Catalunya. Internet Interdisciplinary Institut (IN3)
dc.contributor.author
Erol, Alkim
dc.date.accessioned
2022-03-24T14:30:50Z
dc.date.available
2022-03-24T14:30:50Z
dc.date.issued
2022-02-22
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/673893
dc.description.abstract
This research seeks to explore whether and in what way cinematic pieces can philosophize and theorize on the restriction of individual freedom through/by technology, and thus contribute in their own right to cinematic philosophy. In order to test their ability to theorize on the relationship between individual freedom and technology, four types of restrictions of individual freedom are established inductively. Following the theoretical path spanning from Foucault's "disciplinary society" to Deleuze's "control society", in connection with Deleuze and Guattari's account of "desire", one of these types is shown to be an overlooked, novel form of restriction emerging with the advent of digital technologies. With the aim of revealing the potential of cinematic pieces to provide theoretical insight into these four types of restriction, and following philosophical methodology, close reading analysis is carried out on specific cinematic pieces, focusing on their macrostructural and microstructural cinematic elements. The results of this analysis show that cinematic philosophy is a distinct channel of philosophy, that it is capable of inductively explaining the four types of restriction of individual freedom through/by technology, as well as the "click consent" theory, and thus that it makes unique theoretical contributions to contemporary philosophy.
dc.description.abstract
Esta investigación se propone comprobar si las obras cinematográficas pueden pensar, y de qué forma, la restricción de la libertad individual por parte de las nuevas tecnologías, entendiendo que las propias obras son productoras de teoría que contribuye a la filosofía cinematográfica. Para comprobar esta capacidad, se establecen inductivamente cuatro tipos de restricción de la libertad individual, y, siguiendo el camino teórico marcado por Foucault con la sociedad disciplinaria y por Deleuze con la sociedad de control, en diálogo con Deleuze y Guattari con el deseo, se concluye que uno de estos tipos de restricción ejercidos por la tecnología se ha pasado por alto en la filosofía contemporánea, puesto que aparece con la emergencia de las nuevas tecnologías digitales. Con el objetivo de revelar esta capacidad de las obras cinematográficas, se aplica un análisis de close reading a obras concretas para analizar sus elementos cinematográficos macro y microestructurales. En referencia a este análisis, se concluye que la filosofía cinematográfica es una rama propia y diferenciada de la filosofía contemporánea, capaz de explicar de forma inductiva los cuatro tipos de restricción de la libertad individual por parte de la tecnología, junto con la teoría del click consent, como contribución única a la filosofía contemporánea.
dc.description.abstract
Aquesta recerca es proposa comprovar si les obres cinematogràfiques poden pensar, i de quina manera, la restricció de la llibertat individual per part de les noves tecnologies, entenent que les obres mateixes són productores de teoria que contribueix a la filosofia cinematogràfica. Per comprovar aquesta capacitat, s'estableixen inductivament quatre tipus de restricció de la llibertat individual, i, seguint el camí teòric marcat per Foucault amb la societat disciplinària i per Deleuze amb la societat de control, en diàleg amb Deleuze i Guattari amb el desig, es conclou que un d'aquests tipus de restricció exercits per la tecnologia s'ha passat per alt en la filosofia contemporània, ja que apareix amb l'emergència de les noves tecnologies digitals. Amb l'objectiu de revelar aquesta capacitat de les obres cinematogràfiques, s'aplica una anàlisi de close reading a obres concretes per analitzar els seus elements cinematogràfics macro i microestructurals. En referència a aquesta anàlisi, es conclou que la filosofia cinematogràfica és una branca pròpia i diferenciada de la filosofia contemporània, capaç d'explicar de manera inductiva els quatre tipus de restricció de la llibertat individual per part de la tecnologia, junt amb la teoria del click consent, com a contribució única a la filosofia contemporània.
dc.format.extent
278 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universitat Oberta de Catalunya
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
filosofia política
dc.subject
filosofía política
dc.subject
political philosophy
dc.subject
cultura digital
dc.subject
cultura digital
dc.subject
digital culture
dc.subject
filosofia cinematogràfica
dc.subject
filosofía cinematográfica
dc.subject
cinematic philosophy
dc.subject
llibertat individual
dc.subject
libertad individual
dc.subject
individual freedom
dc.subject
TIC
dc.subject
TIC
dc.subject
ICT
dc.subject
cinema
dc.subject
cine
dc.subject
cinema
dc.subject
tecnologia
dc.subject
tecnología
dc.subject
technology
dc.subject.other
Political Philosophy, Digital Culture, Cinematic Philosophy
dc.title
Reformulation of the relationship between Individual freedom and technology theorized through/by the channel of cinematic philosophy
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
00
dc.subject.udc
1
dc.subject.udc
79
dc.contributor.authoremail
aerol@uoc.edu
dc.contributor.director
Sánchez Navarro, Jordi
dc.contributor.director
Serrano Balaguer, Ivan
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Societat de la informació i el coneixement


Documents

PhD Thesis-Alkim Erol.pdf

3.334Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)