De la transgressió carnavalesca al silenci de la postguerra. Estudi musical, social, cultural i econòmic dels balls de màscares al Gran Teatre del Liceu (1848-1936)

Author

Daufí Muñoz, Alícia

Director

Cortès, Francesc

Date of defense

2022-02-24

Pages

1597 p.



Doctorate programs

Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Història de l'Art i Musicologia

Abstract

Els balls de màscares celebrats durant les temporades de carnaval van convertir-se en una de les festes més aclamades pel públic barceloní del segle XIX i primer terç del XX. Ja abans de la creació del Gran Teatre del Liceu, nombroses sales com la Llotja o la Patacada oferien aquestes festes per la població barcelonina. L’èxit era tan gran que només un any després de la inauguració del Gran Teatre del Liceu, el coliseu de la Rambla va començar a programar balls de carnaval. La història carnavalesca del teatre va estendre's durant vuitanta-vuit anys: des de 1848 fins al 1936. La present tesi doctoral vol analitzar el fenomen dels balls de màscares celebrats al Gran Teatre del Liceu des d’un punt de vista musical, cultural, social i econòmic. Les connexions entre les festes carnavalesques i la literatura i les arts plàstiques ja reflecteixen la rellevància social que tenien els balls de màscares. Així mateix, la consulta de l’Arxiu Històric de la Societat del Gran Teatre del Liceu també ha permès conèixer com es desenvolupava el dia a dia d’aquestes festes. L’estudi de la documentació econòmica també ha estat cabdal per entendre com funcionaven econòmicament aquestes festes: els balanços positius expliquen perquè se celebraven balls anualment. Establir connexions amb capitals culturals com París i conèixer les memòries d’un compositor i intèrpret de l’orquestra del Gran Teatre del Liceu també contribueixen a l’estudi d’aquest fenomen. Finalment, la confecció d’un inventari de les partitures de ballables conservades a l’arxiu ha permès fer una radiografia social i musical dels gustos de la societat barcelonina. Per altra banda, l’anàlisi musical de vint ballables ha contribuït a entendre com estan construïdes aquestes obres. En definitiva, la recerca aquí presentada pretén omplir el buit del coneixement cultural, social i musical que ha existit fins a dia d’avui de tot el que fa referència als balls de màscares a Barcelona i, concretament, al Gran Teatre del Liceu.


The masked balls held at the Gran Teatre del Liceu during carnival season became one of the most praised celebrations in Barcelona in the 19th century and the first third of the 20th century. Some time before the creation of the Gran Teatre del Liceu, many venues such as la Llotja or la Patacada were already organizing masked balls for the people of Barcelona. So great was the success of these balls that only one year after the opening of the Gran Teatre del Liceu it started to present carnival balls. The carnival history of the theatre lasted for eighty-eight years: from 1848 to 1936. This doctoral thesis aims to analyze the phenomenon of the masked balls held at the Gran Teatre del Liceu from a musical, cultural, social, and economic perspective. The relationships between carnival festivals, and literature and visual arts show the social significance of these masked balls. On the other hand, the study of the Arxiu Històric de la Societat del Gran Teatre del Liceu has also given insight into how those balls developed. The analysis of the economic documentation has also been of crucial significance to understand how these balls worked from the economic point of view: positive financial outcomes allow us to understand why these balls were given annually. Establishing connections with other capitals such as Paris, and the reading of the memoirs written by a composer and performer of the orchestra of the Gran Teatre del Liceu will also provide insight to understand the phenomenon. The preparation of the inventory of dance music scores preserved at the archive has allowed a vision of the social and musical interests of the Barcelona society. On the other hand, the musical analysis of twenty dance works helps to understand how this music was composed. All in all, the research presented here intends to fill the gap regarding the cultural, social, and musical knowledge that has existed until today concerning all that refers to masked balls in Barcelona and, specifically, at the Gran Teatre del Liceu.

Keywords

Gran Teatre del Liceu; Ball de màscares; Baile de máscaras; Masked balls; Compositors catalans; Compositores catalanes; Catalan composers

Subjects

78 - Music

Knowledge Area

Ciències Humanes

Documents

adm1de1.pdf

54.93Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)