Arquitectura moderna en la latitud 0º: la ciudad de Quito y la Cordillera de los Andes

Author

Oleas Serrano, Diego Patricio

Director

Fernández Salas, Elena

Codirector

Linares Soler, Alfredo

Date of defense

2024-02-22

Pages

537 p.



Department/Institute

Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Projectes Arquitectònics

Doctorate programs

DOCTORAT EN PROJECTES ARQUITECTÒNICS (Pla 2012)

Abstract

(English) This doctoral thesis examines the process of adaptation of Modern Architecture in Quito over a period of twenty years (1960-1980). The city's location at latitude 0 and an elevation of 2850 meters above sea level determines the unique solar light that influences both the natural and artificial contexts. There are no studies on light under these conditions, nor one that compiles the most important references for those interested in architecture in Quito, especially students. Another motivation is to highlight the efforts of the most influential generation of architects in the country, unknown to most young people, an aspect that this work seeks to address. The methodology includes an extensive bibliographic source, field visits, interviews, and photographic resources, as well as the redrawing of all the projects (38) to establish a common basis for analysis using current technical visualization and modeling resources. The study begins with a description of the Andean mountains in general, the Andes in Ecuador, and concludes with the Guayllabamba Basin, where the city of Quito is located, along with its volcano, Pichincha. This first part is complemented by the research of Alexander von Humboldt, who in the 19th century led an expedition to study the flora and fauna of various Latin American countries, including Ecuador. The second part of the thesis presents the city of Quito in three moments: the pre-Columbian city, the colonial city, and the modern city. In the third part, the influence of Humboldt on landscape painting is revisited, followed by landscaping in Ecuador and painting in the mid-20th century. Painting, along with photography and watercolor, contributes to understanding the light of Quito, as well as the particular descriptions of it in literature. The following section organizes specific aspects of light in terms of principles, spaces, and relevant lighting elements in the urban environment of Quito. In the fourth section, the process of learning and adaptation of modern architecture in Quito is addressed. The analysis of three selected works for their relationship with the landscape reveals the value of the study. As a complement and context to these works, the systematic analysis of 38 works considered in this work is presented, serving as a very useful reference. In conclusion, this doctoral thesis highlights the importance of a comprehensive approach in architecture, focused on light and the environment. The findings of this work provide valuable information for architecture in harmony with Quito's environment, promoting identity and suggesting possible directions for future research.


(Español) Esta tesis de doctorado examina el proceso de adaptación de la Arquitectura Moderna en Quito durante un período de veinte años (1960 -1980). La ubicación de la ciudad en la latitud 0 a 2850 msnm determina la luz solar particular que incide en los contextos natural y artificial. No existen estudios sobre la luz en estas condiciones, ni uno que compile las referencias más importantes para quienes se interesan en la arquitectura en Quito, especialmente los estudiantes. Otra motivación es destacar los esfuerzos de la generación más influyente de arquitectos en el país, desconocidos para la mayoría de los jóvenes, un aspecto que este trabajo busca abordar. La metodología incluye una amplia fuente bibliográfica, visitas de campo, entrevistas y recursos fotográficos, además del redibujo de todos los proyectos (38) para establecer una base común de análisis mediante recursos técnicos actuales de visualización y modelado. El estudio comienza con una descripción de la Cordillera de los Andes en general, la Cordillera en Ecuador y finaliza con la Hoya de Guayllabamba, donde se ubica la ciudad de Quito y su volcán, el Pichincha. Esta primera parte se completa con las investigaciones de Alexander von Humboldt, quien en el siglo XIX dirigió una expedición para estudiar la flora y fauna de varios países latinoamericanos, incluyendo Ecuador. La segunda parte de la tesis presenta a la ciudad de Quito en tres momentos: la ciudad precolombina, la ciudad colonial y la ciudad moderna. En la tercera parte, se retoma la influencia de Humboldt en la pintura paisajista, seguida del paisajismo en Ecuador y la pintura en la mitad del siglo XX. La pintura, junto con la fotografía y la acuarela, contribuyen a comprender la luz de Quito, así como las descripciones particulares de esta en la literatura. La siguiente sección organiza aspectos específicos de la luz en términos de principios, espacios y elementos lumínicos relevantes en el entorno urbano de Quito. En el cuarto apartado, se aborda el proceso de aprendizaje y adaptación de la arquitectura moderna en Quito. El análisis de tres obras seleccionadas por su relación con el paisaje revela el valor del estudio. Como complemento y contexto de estas obras, se presenta el análisis sistemático de 38 obras consideradas en este trabajo, una referencia muy útil. En conclusión, esta tesis doctoral resalta la importancia de un enfoque integral en la arquitectura, centrado en la luz y el entorno. Los hallazgos de este trabajo proporcionan información valiosa para una arquitectura en armonía con el entorno de Quito, que promueva la identidad y sugiera posibles direcciones para futuras investigaciones.

Subjects

72 - Architecture

Knowledge Area

Àrees temàtiques de la UPC::Arquitectura

Documents

TDPOS1de1.pdf

132.6Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)