Towards a Pluriverse of Systemic Alternatives: Decolonial Feminist Perspectives

Author

Musić, Marta

Director

Demaria, Federico

Icaza Garza, Rosalba Adriana

Tutor

Kallis, Giorgos

Date of defense

2023-05-26

Pages

244 p.



Doctorate programs

Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Ciència i Tecnologia Ambientals

Abstract

Davant l’actual crisi de la civilització occidental, les lluites per la defensa de la vida i els territoris han propiciat una quantitat cada cop més gran d’alternatives a les diferents formes i estructures d’opressió (com el patriarcat, el racisme, l’antropocentrisme, l’estatisme, el capitalisme entre d’altres) que contribueixen a diverses formes de discriminació, marginació i explotació. Adoptant un enfocament crític davant de les solucions reformistes que formen part de les agendes de desenvolupament sostenible, aquesta tesi se centra en les alternatives sistèmiques radicals que busquen anar més enllà del sistema responsable de la crisi actual. Preocupada per la naturalesa aïllada d’aquestes alternatives radicals, aquesta tesi contribueix als debats sobre les transicions cap a l’horitzó polític Zapatista d’un “món on hi càpiguen molts mons”. Això es coneix més comunament com el plurivers, i aquí s’analitza com un dels camins per superar la crisi civilitzatòria. La pregunta central de la investigació és com estendre cap a una praxi de pluriversalitat que pugui sustentar teixits d’alternatives. Aquesta tesi demostra que a través dels feminismes decolonials podem avançar cap a una praxi de pluriversalitat que pugui sustentar aquests teixits abordant i reparant els danys causats pel sistema actual, abolint les estructures d’opressió interrelacionades existents i construint alternatives autònomes. Aquesta tesi adopta un enfocament feminista decolonial per explorar camins pluriversals a causa d’una comprensió de les opressions com a entrellaçades, la importància de la relacionalitat, la naturalesa encarnada/encarnada dels coneixements, un enfocament en la pluralitat i un compromís polític per humanitzar la investigació i l’acadèmia. A través dels feminismes decolonials, aquesta tesi construeix ponts i diàlegs entre diferents geografies de resistència, línies crítiques de literatura, posicionament liminal i treball en organitzacions polítiques de base i processos transnacionals d’articulació d’alternatives. En primer lloc, examina la literatura existent sobre el plurivers al camp del postdesenvolupament a través d’una lent feminista decolonial, per desenterrar-ne les continuïtats neocolonials i oferir possibilitats d’aprenentatge perquè els estudis s’acostin al plurivers de formes políticament més coherents. En segon lloc, aquesta tesi reflexiona i aprèn de l’experiència d’un procés global d’articulació d’alternatives, és a dir, el Fòrum Social Mundial d’Economies Transformadores (FSMET) com a encarnació potencial potencial del plurivers. A través de mètodes de recerca-acció feminista decolonials, proporciona una anàlisi crítica de l’FSMET i les pràctiques modernes/colonials que van portar al seu fracàs, abans de presentar experiències feministes dins del procés que podrien haver fomentat confluències d’alternatives de formes més pluriversals. En tercer lloc, aquesta tesi posa en diàleg el pensament radical negre, els feminismes decolonials i el Zapatisme per reflexionar sobre les alternatives que emergeixen d’aquestes diferents localitzacions ontoepistèmiques, corporals-polítiques i geogràfiques - com les reparacions, l’abolició i l’autonomia - i els camins pluriversals que en poden emergir. Aquest projecte de recerca política s’ha realitzat amb l’esperança que pugui donar més llum sobre les condicions per ajudar a fomentar la imaginació, el reconeixement i les articulacions dels pobles i els mons dins d’un plurivers.


Frente a la actual crisis de la civilización occidental, las luchas por la defensa de la vida y los territorios han propiciado a una cantidad cada vez mayor de alternativas a las diferentes formas y estructuras de opresión (como el patriarcado, el racismo, el antropocentrismo, el estatismo, el capitalismo entre otras) que contribuyen a diversas formas de discriminación, marginación y explotación. Adoptando un enfoque crítico frente a las soluciones reformistas que forman parte de las agendas de desarrollo sostenible, esta tesis se centra en las alternativas sistémicas radicales que buscan ir más allá del sistema responsable de la crisis actual. Preocupada por la naturaleza aislada de tales alternativas radicales, esta tesis contribuye a los debates sobre las transiciones hacia el horizonte político Zapatista de un “mundo donde quepan muchos mundos”. Esto se conoce más comúnmente como el pluriverso, y se analiza aquí como uno de los caminos para superar la crisis civilizatoria. La pregunta central de la investigación es cómo tender hacia una praxis de pluriversalidad que pueda sustentar tejidos de alternativas. Esta tesis demuestra que a través de los feminismos decoloniales podemos avanzar hacia una praxis de pluriversalidad que pueda sustentar dichos tejidos abordando y reparando los daños causados por el sistema actual, aboliendo las estructuras de opresión interrelacionadas existentes y construyendo alternativas autónomas. Esta tesis adopta un enfoque feminista decolonial para explorar caminos pluriversales debido a una comprensión de las opresiones como entrelazadas, la importancia de la relacionalidad, la naturaleza encarnada/encarnada de los conocimientos, un enfoque en la pluralidad y un compromiso político para humanizar la investigación y la academia. A través de los feminismos decoloniales, esta tesis construye puentes y diálogos entre diferentes geografías de resistencia, líneas críticas de literatura, mi posicionamiento liminal y mi trabajo en organizaciones políticas de base y procesos transnacionales de articulación de alternativas. En primer lugar, examina la literatura existente sobre el pluriverso en el campo del posdesarrollo a través de una lente feminista decolonial, para desenterrar sus continuidades neocoloniales y ofrecer posibilidades de aprendizaje para que los estudios se acerquen al pluriverso de formas políticamente más coherentes. En segundo lugar, esta tesis reflexiona y aprende de la experiencia de un proceso global de articulación de alternativas, a saber, el Foro Social Mundial de Economías Transformadoras (FSMET) como potencial encarnación práctica del pluriverso. A través de métodos de investigación-acción feminista decoloniales, proporciona un análisis crítico del FSMET y las prácticas modernas/coloniales que llevaron a su fracaso, antes de presentar experiencias feministas dentro del proceso que podrían haber fomentado confluencias de alternativas de formas más pluriversales. En tercer lugar, esta tesis pone en diálogo el pensamiento radical negro, los feminismos decoloniales y el Zapatismo para reflexionar sobre las alternativas que emergen de estas diferentes localizaciones onto-epistémicas, corporales-políticas y geográficas - como las reparaciones, la abolición y la autonomía - y los caminos pluriversales que pueden emerger de ellos. Este proyecto de investigación política se ha realizado con la esperanza de que pueda arrojar más luz sobre las condiciones para ayudar a fomentar la imaginación, el reconocimiento y las articulaciones de los pueblos y mundos dentro de un pluriverso.


Against the backdrop of the current Western civilizational crisis, the struggles for the defense of life and territories have been giving rise to an increasing amount of alternatives to different forms and structures of oppression (i.e. patriarchy, racism, anthropocentrism, state-ism, capitalism and able-ism) that contribute to various forms of discrimination, marginalization and exploitation. Taking a critical approach against reformist solutions that are part of sustainable development agendas, this thesis focuses on radical systemic alternatives that strive to move beyond the system responsible for the current crisis. Concerned with the siloed nature of such radical alternatives, this thesis contributes to the debates on transitions towards the Zapatista political horizon of a “world in which many worlds fit”. This is more commonly known as the pluriverse, and discussed here as one of the pathways to move beyond the civilizational crisis. The main research question is how to strive towards a praxis of pluriversality that could support the weaving of alternatives. This thesis demonstrates that through decolonial feminisms we can strive towards a praxis of pluriversality that can support such weaving by addressing and repairing the harms caused by the current system, by abolishing existing interrelated structures of oppressions, and building autonomous alternatives. This thesis embraces a decolonial feminist approach to explore pluriversal pathways due to an understanding of oppressions as intermeshed, the importance of relationality, the embodied/incarnated nature of knowledges, a focus on plurality, and a political commitment to make research and academia more humane. Through decolonial feminisms, this thesis builds bridges and dialogues between different geographies of resistance, critical strands of literature, my liminal positionality and engagement in grassroots political organizing and transnational processes of articulation of alternatives. Firstly, it examines the existing literature on the pluriverse in the field of post-development through a decolonial feminist lens, to unearth its neo-colonial continuities and offer learning possibilities for the scholarship to approach the pluriverse in more politically coherent ways. Secondly, this thesis reflects with and learns from the experience of a global process of articulation of alternatives, namely the World Social Forum of Transformative Economies (WSFTE) as a potential practical embodiment of the pluriverse. Through decolonial feminist action research methods, it provides a critical analysis of the WSFTE and the modern/colonial practices that led to its demise, before putting forward feminist experiences within the process that could have nurtured confluences of alternatives in more pluriversal ways. Thirdly, this thesis brings into dialogue Black radical thought, decolonial feminisms and Zapatismo to reflect on the alternatives emerging from these different onto-epistemic, body-political and geographical locations - such as reparations, abolition and autonomy - and the pluriversal pathways that can emerge from them. This political research project has been carried out with the hope that it can shed more light on the conditions to help foster the imagination, recognition and articulations of peoples and worlds within a pluriverse.

Keywords

Plurivers; Pluriverso; Pluriverse; Feminisme decolonial; Feminismo decolonial; Decolonial feminism; Zapatismo

Subjects

32 - Politics

Knowledge Area

Ciències Socials

Documents

mamu1de1.pdf

1.405Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)