Emergence as self-organization and as generation of novelty: a framework for understanding emergence in the context of interactive art

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació
dc.contributor.author
Soler-Adillon, Joan
dc.date.accessioned
2015-10-21T11:01:00Z
dc.date.available
2016-07-09T05:45:11Z
dc.date.issued
2015-07-03
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/314388
dc.description.abstract
The subject of study of this investigation is the concept of emergence and its viability as a driving force for the creation of interactive artwork. Emergence appears in the literature as related to self-organization and novelty. For many authors it is the result of multiple local interactions among agents within a system, which generate phenomena that could not be understood, nor anticipated, through the analysis of the elements and their behaviors in isolation. For others, emergent phenomena are related to fundamental novelty and, thus, to creativity. These two formulations of emergence are reviewed in this thesis in the context of interactive art and communication. The focus of the study is on the interactive works of the artistic field known as Artificial Life Art. After reviewing the foundational concepts and proposing an approach to both emergence and interactivity, an analytical framework is presented in order to assess the presence of emergence in interactive systems, which in turn shall serve as a first step to designing systems that aim at generating interactive emergent behaviors.
eng
dc.description.abstract
L’objecte d’estudi d’aquesta tesi és el concepte d’emergència i la seva viabilitat com a força creativa d’obres d’art interactiu. Emergència apareix a la literatura com a concepte relacionat tant amb el concepte d’auto-organització com amb el de novetat. Per a molts autors és el resultat d’una gran multiplicitat d’interaccions locals entre els agents d’un sistema, que generen fenòmens que no podrien entendre’s ni anticipar-se mitjançant l’anàlisi d’aquets agents i dels seus comportaments de manera aïllada. Per altres, els fenòmens emergents estan relacionats amb la idea de novetat fonamental i, per tant, de creativitat. La tesi revisa ambdues formulacions del concepte d’emergència en el context de l’art interactiu i la comunicació. El focus central de l’estudi són les obres d’art interactiu de la disciplina coneguda com Artificial Life Art (art i vida artificial). Després de revisar-ne els conceptes fonamentals i proposar una formulació tant d’emergència com d’interactivitat, es presenta un model d’anàlisi que permet donar compte de la presència de fenòmens emergents dins en els sistemes interactius, i que alhora és un primer pas cap al disseny de sistemes que tenen la intenció de generar comportaments interactius emergents.
cat
dc.format.extent
364 p.
cat
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
cat
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Emergence
cat
dc.subject
Interactivity
cat
dc.subject
Self-organization
cat
dc.subject
Novelty
cat
dc.subject
Creativity
cat
dc.subject
Digital art
cat
dc.subject
Communication
cat
dc.subject
Interactive communication
cat
dc.subject
Artificial Life
cat
dc.subject
Artificial Life Art
cat
dc.subject
Digital aesthetics
cat
dc.subject
Interactive art
cat
dc.subject
Emergència
cat
dc.subject
Interactivitat
cat
dc.subject
Auto-organització
cat
dc.subject
Novetat
cat
dc.subject
Creativitat
cat
dc.subject
Art digital
cat
dc.subject
Comunicació
cat
dc.subject
Comunicació interactiva
cat
dc.subject
Vida artificial
cat
dc.subject
Art i vida artificial
cat
dc.subject
Estètica digital
cat
dc.subject
Art interactiu
cat
dc.title
Emergence as self-organization and as generation of novelty: a framework for understanding emergence in the context of interactive art
cat
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
76
cat
dc.contributor.authoremail
joan.soler@upf.edu
cat
dc.contributor.director
Penny, Simon,
dc.contributor.director
Codina, Lluís
dc.embargo.terms
12 mesos
cat
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B 26426-2015
cat
dc.description.degree
Programa de doctorat en Comunicació


Documents

tjsa.pdf

4.805Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)