In, against, beyond and through the state. Limits and possibilities of urban commons in Barcelona

Author

Iolanda, Bianchi

Director

Blanco, Ismael

Borelli, Guido

Date of defense

2018-11-09

ISBN

9788449083532

Pages

282 p.



Department/Institute

Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Neurociències

Abstract

En las últimas décadas, la categoría del Común ha resurgido para dibujar un camino de emancipación del capitalismo sin el Estado, retomando las tesis del marxismo autonomista. En este camino, los Comunes son las prácticas sociales autónomas que producen la emancipación, es decir, Lo Común, y mediante las cuales éste se puede instituir. Sin embargo, las teorías autonomistas del Común se caracterizan por una cierta reticencia a abordar cómo la emancipación puede tener lugar sin el Estado. Puesto que en la sociedad occidental contemporánea la relación con el Estado es ineludible, la investigación tiene como objetivo evaluar el papel del Estado en el proyecto autonomista de emancipación del Común. El análisis se desarrolla en el entorno urbano y se centra en la relación entre los Comunes Urbanos y el Estado (local). La hipótesis de la tesis es que los Comunes Urbanos pueden necesitar el apoyo del Estado (local) y esto puede flanquear la producción de Lo Común con su propia producción de emancipación: Lo Público. Adoptando un enfoque relacional que analiza el caso de Barcelona, la tesis demuestra que los Comunes Urbanos necesitan del Estado (local). Muchos Comunes Urbanos necesitan los recursos y el reconocimiento del Estado (local), a pesar de que puedan afectar su autonomía, y todos se beneficiarían de un mayor apoyo del Estado (local) en términos de regulaciones, políticas públicas y planificación. Sin embargo, a pesar de que el Estado (local) podría teóricamente flanquear Lo Común ampliando el espectro de la emancipación, no parece que lo haga. Cuando el Estado (local) se encuentra con Lo Común, tiende a reemplazar Lo Común con Lo Público, y Lo Público tiende a obstaculizar y marginar espacialmente a Lo Común. Por lo tanto, los Comunes Urbanos deberían continuar luchando por su autonomía. Sin embargo, también deberían luchar para obtener y asegurarse formas de apoyo del Estado (local), tratando de evitar que este último limite su autonomía, que transforme Lo Común en Lo Público, que mantenga la hegemonía de la producción de la emancipación y que margine espacialmente a Lo Común. La tesis concluye sosteniendo que, tal como lo sostienen las teorías autonomistas del Comunes, el proyecto de emancipación del Común puede construirse sin tomar el control del Estado, pero sin embargo no puede prescindir de asegurarse formas de apoyo por parte del Estado.


In the last few decades the category of Common has re-emerged to draw a path of emancipation from capitalism without the State, reviving the thesis of autonomist Marxism. In this path, the Commons are autonomous social practices that produce emancipation, namely The Common, and through which The Common can be instituted. However, autonomist Common’s theories are characterized by a certain reticence to address how emancipation can take place without the State. Considering that the relation with the State in contemporary Western society is ineludible, the research aims to assess the role of the State in the autonomist Common’s emancipatory project. The analysis is set in the urban environment focusing on the relation between Urban Commons and the (local) State. The thesis hypothesis that Urban Commons may need the support of the (local) State and this may flank the production of The Common with its own production of emancipation: The Public. Adopting a relational approach to the analysis of the case of Barcelona, the thesis demonstrates that Urban Commons needs the (local) State. Many of them needs the resources and the recognition of the (local) State, despite these may affect their autonomy, and all of them would benefit from a further support of the (local) State in terms of regulation, public policies and planning. However, despite the (local) State could theoretically flank The Common widening the spectrum of emancipation, it does not appear to do so. When the (local) State meets The Common it tends to replace it with The Public, and The Public tends to hinder and spatially marginalise The Common. Hence, Urban Commons should continue their struggle for autonomy. However, they should also struggle to obtain forms of support from the (local) State, preventing the latter from limiting their autonomy, transforming The Common into The Public, maintaining the hegemony of the production of emancipation and spatially marginalizing The Common. The thesis concludes sustaining that, as sustained by the autonomist Commons theories, the Common’s emancipatory project can be constructed without taking over the State but it cannot avoid to secure forms of support from the State.

Keywords

Comuns urbans; Comunes urbanos; Urban commons; Teoria urbana marxista; Teoria urbana marxista; Marxist urban theory; Barcelona

Subjects

35 - Public administration. Government. Military affairs

Knowledge Area

Ciències Socials

Documents

iobi1de1.pdf

4.702Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
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