Museus i Turisme Cultural a les Illes Balears

Author

Melis Gomila, Lourdes

Director

Serra Busquets, Sebastià

Forteza Oliver, Micaela

Tutor

Serra Busquets, Sebastià

Date of defense

2021-06-30

Pages

693 p.



Abstract

[cat] lntroducci6. L'especialitzaci6 de l'oferta turistica ha permes tenir en compte la cultura com a recurs inclos en l'oferta turistica. Una de les infraestructures culturals mes significatives al respecte son els museus. La tesi es un estudi, per una part, del model de turisme cultural present a les Illes Balears i, per una altra, del paper que els museus balears tenen dins aquest tipus d'oferta turistica. Contingut de la investigaci6. L'estudi se centra en la valoraci6 dels museus de les Illes Balears amb relaci6 al turisme cultural. Per fer-ho, s'ha fet una aproximaci6 a les propostes de promoci6 turistica entorn dels recurses culturals, i de forma mes exhaustiva dels museus, per tal d'oferir una idea de quin paper te, ara per ara, aquest model turistic en cada una de les illes. S'ha revisat la situaci6 del sector museistic de les Balears per constatar la seva potencialitat turistica i determinar quines son les possibilitats que ofereix al respecte. Alie que es vol aportar es una valoraci6 general, no exhaustiva de cada museus, pero si una visi6 dels principals aspectes que poden determinar que els centres museistics es converteixen en equipaments culturals rellevants dins l'oferta turistica. A partir de la definici6 d'un nombre concret de centres, s'ha pogut efectuar una analisi general de la situaci6 museistica balear, en la qual s'han tractat diferents aspectes. Un d'ells es la constataci6 de les categories presents a les Illes, seguint els criteris establerts per la UNESCO a l'hora de diferenciar els diferents tipus de museus, les quals son tambe utilitzades en les estadistiques sabre l'ambit museistic elaborades pel Ministeri de Cultura del Govern espanyol. Per una altra part, s'ha concretat la localitzaci6 de cada centre per coneixer la distribuci6 territorial dels museus en l'ambit general i per cada illa, a mes de diferenciar-los tambe per categories i per comarques. A partir d'aquestes dades es possible obtenir un coneixement mes concret que permeti aportar solucions a les possibles problematiques detectades aixi com naves propostes que afavoreixin l'oferta museistica existent. Una altra informaci6 que s'ha intentat obtenir s6n les xifres de visitants dels museus, pero tal com es veura, no sempre ha estat possible perque no tots els centres realitzen un control de les visites que reben, i si ho fan no se sol seguir un sistema reflexionat i exhaustiu. Pel que fa concretament al turisme cultural, s'ha introdu'it el model a escala general, i s'ha intentat concretar quina es la seva incidencia a les Illes Balears, a partir de l'analisi dels documents referits a la gesti6 turistica elaborats per l'administraci6 publica. Per una altra banda, s'ha avaluat la promoci6 turistica duta a terme pels organismes de diferents nivells per comprovar fins a quin punt s'involucra als museus en la promoci6 turistica. Sobretot s'han revisat les propostes fetes en les pagines de promoci6 turistica en linia que permeten al turista obtenir una idea d'allo que podra trobar-se abans d'arribar al seu desti. Endemes, el treball presenta els principals projectes museistics nascuts, entre altres motius, per convertir-se en un recurs turistic. Conclusi6. S'ha pogut concloure que el turisme cultural es un model present a les Balears i que en els darrers anys han sorgit iniciatives entorn d'ell, algunes derivades dels museus, malgrat que aquestes no siguin nombroses. Per la seva part, el panorama museistic balear, complex en si mateix, demostra una situaci6 molt heterogenia amb un nombre significatiu de centres que presenten realitats molt diferents. Una de les tasques pendents dels centres museistics es la contemplaci6 seriosa del public turista i la difusi6 de la seva activitat en l'ambit turistic, aixi com la col·laboraci6 constant amb les entitats dedicades a aquest sector.


[spa] lntroducci6n. La especializaci6n de la oferta turistica ha permitido tener en cuenta la cultura como recurso incluido en la oferta turistica. Una de las infraestructuras culturales mas significativas al respecto son los museos. La tesis es un estudio, por una parte, del modelo de turismo cultural presente en las Islas Baleares y, por otra, del papel que los museos baleares tienen dentro de este tipo de oferta turistica. Contenido de la investigaci6n. El estudio se centra en la valoraci6n de los museos de las Islas Baleares con relaci6n al turismo cultural. Para ello, se ha hecho una aproximaci6n a las propuestas de promoci6n turistica en torno a los recursos culturales, y de forma mas exhaustiva de los museos, a fin de ofrecer una idea de que papel tiene, hoy por hoy, este modelo turfstico en cada una de las islas. Se ha revisado la situaci6n del sector musefstico de Bal ea res para constatar su potencialidad turf stica y determinar cuales son las posibilidades que ofrece al respecto. Lo que se quiere aportar es una valoraci6n general, no exhaustiva de cada museo, pero si una vision de los principales aspectos que pueden determinar que los centros muse[ sticos se conviertan en equipamientos culturales relevantes dentro de la oferta turfstica. A partir de la definici6n de un numero concreto de centros, se ha podido efectuar un analisis general de la situaci6n muse[ stica balear, en la que se han tratado diferentes aspectos. Uno de ellos es la constataci6n de las categorfas presentes en las Islas, siguiendo los criterios establecidos por la UNESCO a la hora de diferenciar los diferentes tipos de museos, las cuales son tambien utilizadas en las estadfsticas sobre el ambito musefstico elaboradas por el Ministerio de Cultura del Gobierno espariol. Por otra parte, se ha concretado la localizaci6n de cada centro para conocer la distribuci6n territorial de los museos en el ambito general y por cada isla, ademas de diferenciarlos tambien por categorfas y por comarcas. A partir de estos datos es posible obtener un conocimiento mas concreto que permita aportar soluciones a las posibles problematicas detectadas asf como nuevas propuestas que favorezcan la oferta muse[ stica existente. Otra informaci6n que se ha intentado obtener son las cifras de visitantes de los museos, pero tal como se vera, no siempre ha sido posible porque no todos los centros realizan un control de las visitas que reciben, y si lo hacen no se suele seguir un sistema reflexionado y exhaustivo. De manera concreta, y respecto al turismo cultural, se ha introducido el modelo a escala general, y se ha intentado concretar cual es su incidencia en las Islas Baleares, a partir del analisis de los documentos referidos a la gesti6n turistica elaborados por la administraci6n publica. Por otra parte, se ha evaluado la promoci6n turistica llevada a cabo por los organismos de diferentes niveles para comprobar hasta que punto se involucra a los museos en ella. Sobre todo se han revisado las propuestas hechas en las paginas de promoci6n turistica en linea que permiten al turista obtener una idea de lo que podra encontrarse antes de llegar a su destino. Ademas, el trabajo presenta los principales proyectos museisticos nacidos, entre otros motivos, para convertirse en un recurso turistico. Conclusion. Se ha podido concluir que el turismo cultural es un modelo presente en Baleares y que en los ultimos afios han surgido iniciativas en torno a el, algunas derivadas de los museos, a pesar de que estas no sean numerosas. Por su pa rte, el panorama muser stico balear, complejo en si mismo, demuestra una situaci6n muy heterogenea con un numero significativo de centros que presentan realidades muy diferentes. Una de las tareas pendientes de los centros musefsticos es la contemplaci6n seria del publico turista y la difusi6n de su actividad en el ambito turf stico, asf como la colaboraci6n constante con las entidades dedicadas a este sector.


[eng] Introduction. The specialization of the tourist offer has made it possible to take culture into account as a resource included in the tourist offer. One of the most significant cultural infrastructures in this regard is museums. The thesis is a study, on the one hand, of the model of cultural tourism present in the Balearic Islands and, on the other, of the role that Balearic museums have in this type of tourist offer. Content of the research. The study focuses on the assessment of museums in the Balearic Islands in relation to cultural tourism. To do this, an approach has been made to the proposals for tourism promotion around cultural resources, and in a more exhaustive way of museums, in order to offer an idea of what role this tourism model plays in each of the islands. The situation of the museum sector in the Balearic Islands has been reviewed to ascertain its tourist potential and to determine the possibilities it offers in this regard. What we want to contribute is a general assessment, not an exhaustive one of each museum, but a vision of the main aspects that can determine that the museum centers become relevant cultural facilities within the tourist offer. Based on the definition of a specific number of centers, it has been possible to carry out a general analysis of the Balearic museum situation, in which different aspects have been addressed. One of them is the verification of the categories present in the Islands, following the criteria established by UNESCO when differentiating the different types of museums, which are also used in the statistics on the museum field prepared by the Ministry. of Culture of the Spanish Government. On the other hand, the location of each center has been specified to know the territorial distribution of the museums in the general area and by each island, in addition to differentiating them also by categories and by counties. From these data it is possible to obtain a more specific knowledge that allows to provide solutions to the possible problems detected as well as new proposals that favor the existing museum offer. Another piece of information that has been tried to obtain is the numbers of visitors of the museums, but as it will be seen, it has not always been possible because not all the centers realize a control of the visits that receive, and if they do it it is not usually followed a thoughtful and exhaustive system. With regard to cultural tourism, the model has been introduced on a general scale, and an attempt has been made to specify its impact on the Balearic Islands, based on the analysis of the documents relating to tourism management prepared by the 'public administration. On the other hand, the tourism promotion carried out by the bodies of different levels has been evaluated to check the extent to which the museums are involved in the tourist promotion. Above all, the proposals made on the online tourism promotion pages have been reviewed, which allow the tourist to get an idea of what he will be able to find before reaching his destination. In addition, the work presents the main museum projects born, among other reasons, to become a tourist resource. Conclusion. It has been concluded that cultural tourism is a model present in the Balearic Islands and that in recent years there have been initiatives around it, some derived from museums, although these are not numerous. For its part, the Balearic museum scene, complex in itself, shows a very heterogeneous situation with a significant number of centers that present very different realities. One of the pending tasks of the museum centers is the serious contemplation of the tourist public and the diffusion of its activity in the tourist field, as well as the constant collaboration with the entities dedicated to this sector.

Keywords

Turisme Cultural; Museus

Subjects

00 - Prolegomena. Fundamentals of knowledge and culture. Propaedeutics; 06 - Organizations of a general nature; 338 - Economic situation. Economic policy. Management of the economy. Economic planning. Production. Services. Prices

Knowledge Area

Turisme Cultural i Museus

Documents

Melis_Gomila_Lourdes.pdf

28.67Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)