La instalación (arte) en Chile: estudio histórico crítico de su origen y desarrollo, 1969-2014

Author

Bruna Chávez, Rodrigo

Director

Vidal i Oliveras, Jaume

Villegas Vergara, Ignacio

Date of defense

2021-04-21

Pages

674 p.



Doctorate programs

Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Història de l'Art i Musicologia

Abstract

La present investigació té com a finalitat comprendre des d'una perspectiva històrico-crítica, com sorgeix i es desenvolupa la instal·lació (art) a Xile, entre els anys 1969 i 2014. Els estudis entorn a aquesta pràctica, en l'àmbit internacional, són amplis i variats, però, en el nostre context aquests són escassos, centrant-se principalment en la revisió d'obres particulars. Davant d'aquest escenari i en concordança amb el nostre objecte d'estudi ens plantegem les següents preguntes: Quina incidència va tenir el context històric, polític i artístic en el sorgiment i desenvolupament d'aquest mitjà al país?, quins són els problemes o temes recurrents a l'hora de pensar aquesta pràctica en l'escena local?, quin rol van jugar els museus i galeries en la visibilització i validació de la instal·lació (art) a Xile? En resposta a aquests interrogants vam proposar un marc metodològic d'enfocament qualitatiu i abast exploratori, la perspectiva d'anàlisi respon a un model de caràcter històric-crític. La recol·lecció de dades d'aquesta investigació es va realitzar a partir d'entrevistes, revisió de documents escrits i material visual, fonts que van ampliar la revisió bibliogràfica feta. Finalment, i en base als resultats obtinguts, vam poder constatar com aquesta pràctica va renovar els codis formals i conceptuals de l'art contemporani local, a partir d'una posada en crisi del cànon disciplinar. De la mateixa manera, advertim com la contingència política, les noves tecnologies i els espais d'exhibició institucional van incidir en el sorgiment i desenvolupament de la instal·lació (art) al país.


La presente investigación tiene como finalidad comprender, desde una perspectiva histórico-crítica, cómo surge y se desarrolla la instalación (arte) en Chile entre los años 1969 y 2014. Los estudios entorno a esta práctica, en el ámbito internacional, son amplios y variados, sin embargo, en nuestro contexto estos son escasos y se centran principalmente en la revisión de obras particulares. Frente a este escenario y en concordancia con nuestro objeto de estudio nos planteamos las siguientes preguntas: ¿Qué incidencia tuvo el contexto histórico, político y artístico en el surgimiento y desarrollo de este medio en el país?, ¿cuáles son los temas o problemas recurrentes al momento de pensar esta práctica en la escena local?, ¿qué rol jugaron los museos y galerías en la visibilización y validación de la instalación (arte) en Chile? En respuesta a estas interrogantes propusimos un marco metodológico de enfoque cualitativo y alcance exploratorio, cuya perspectiva de análisis responde a un modelo de carácter histórico-crítico. La recolección de datos de esta investigación se realizó a partir de entrevistas, documentos escritos y material visual, fuentes que ampliaron la revisión bibliográfica hecha. Finalmente, y en base a los resultados obtenidos, pudimos constatar cómo esta práctica renovó los códigos formales y conceptuales del arte contemporáneo local, a partir de una puesta en crisis del canon disciplinar. De igual modo, advertimos cómo el contexto político-social y los espacios de exhibición influyeron en el surgimiento y desarrollo de la instalación (arte) en el país.


The aim of this research is to understand, from a historical-critical perspective, how the installation (art) arises and develops in Chile between 1969 and 2014. The studies on this practice, in the international sphere, are extensive and diverse. However, in our context these are rare and focused mainly on the review of certain works. Considering this scenario and consistent with our object studied we raise the following questions: What impact did the historical, political and artistic context have on the emergence and development of this medium in the country? What are the recurring themes or problems when thinking about this practice in the local scene? What role did museums and galleries play in the visibility and validation of the installation (art) in Chile? In order to reply to these questions, we proposed a methodological framework of qualitative approach and exploratory scope whose perspective of analysis is in line with a historical-critical model. On the other hand, data collection was based on interviews, reviews of written documents and visual material. All of them, sources that expanded the review of literature. Finally, and based on the results obtained, we were able to verify how this practice renewed the formal and conceptual codes of local contemporary art, starting from a crisis of the disciplinary canon. Also, we observed how the political-social context and exhibition spaces influenced the emergence and development of the installation (art) in the country.

Keywords

Instal·lació (art); Instalación (arte); Installation (art); Art contemporani; Arte contemporáneo; Contemporary art; Xile; Chile

Subjects

73 - Plastic arts

Knowledge Area

Ciències Humanes

Documents

rbc1de1.pdf

20.66Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)