De hombre a negro, mulato y viceversa: Masculinidades y estereotipos racistas en el Ciclo de Centro Habana de Pedro Juan Gutiérrez

Author

Colón Pichardo, Maikel

Director

Ferrús Antón, Beatriz

Date of defense

2021-06-29

Pages

270 p.



Doctorate programs

Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada

Abstract

La representació de les masculinitats en interacció amb els estereotips racistes en el Cicle Centre Havana de l'escriptor cubà Pedro Juan Gutiérrez encarna un camp de discussió en el qual convergeixen diferents imatges de "raça", mestissatge i sexualitat. La nostra recerca examina les trames discursives que, des de la hipèrbole, estableixen les distincions, entre diferents personatges, que reforcen la idea de subalternitat pel que fa a la concepció de la masculinitat de l'home negre i el mulat. En aquest ordre recorrerem a discutir amb els processos quotidians d'enunciació, presents en les obres, dins del Període Especial, que apunten als límits que visualitzen la relació conflictiva entre identitats racials i de gènere.


La representación de las masculinidades en interacción con los estereotipos racistas en el Ciclo de Centro Habana del escritor cubano Pedro Juan Gutiérrez personifica un campo de discusión en el que convergen diferentes imágenes sobre la "raza", el mestizaje y la sexualidad. Nuestra investigación examina las tramas discursivas que desde la hipérbole, establecen las distinciones, entre diferentes personajes, que refuerzan la idea de subalternidad en cuanto a la concepción de la masculinidad del hombre negro y mulato. En ese orden recurriremos a debatir con los procesos cotidianos de enunciación, presente en las obras, dentro del Periodo Especial, que señalan las fronteras que visualizan la relación conflictiva entre las identidades raciales y de género.


The depiction of masculinities in interaction with racist stereotypes in the Centro Habana Cycle by the Cuban writer Pedro Juan Gutiérrez embodies a field of discussion in which different images of "race", mestizaje and sexuality converge. Our research examines the discursive plots that, since hyperbole, establish the distinctions, between different characters, that reinforce the idea of subalternity in terms of the conception of the masculinity of the black man and mulatto. In this order we will resort to discussing with the daily processes of enunciations, present in the novels, within the Special Period, which point to the boundaries that visualize the conflicting relationship between racial and gender identities.

Keywords

Masculinitat; Masculinidad; Masculinity; Raça; Raza; Race; Sexualitat; Sexualidad; Sexuality

Subjects

1 - Philosophy. Psychology

Knowledge Area

Ciències Humanes

Documents

mcp1de1.pdf

1.958Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)