Ànimes preses. "La mort i la primavera", de Mercè Rodoreda: etnografia, primitivisme i espiritualitat

dc.contributor
Universitat de Girona. Departament de Filologia i Comunicació
dc.contributor.author
Penalba Suárez, Neus
dc.date.accessioned
2022-05-19T14:59:05Z
dc.date.available
2023-12-03T23:45:22Z
dc.date.issued
2021-12-03
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/674286
dc.description.abstract
This study is a monographic analysis of Mercè Rodoreda’s posthumous novel, La mort i la primavera, the work that has received the least critical attention. It is a fascinating and very complex novel, both because of the strange imaginary it presents and because of the diversity of drafting states that are preserved in the archives of the Fundació Mercè Rodoreda (IEC). It is an extremely enigmatic work and difficult to interpret that the author wrote in 1961, corrected until 1963 and since then the question has been raised as to whether she returned to it. In any case, shortly before she died, she had stated that she wanted to correct it and publish it. There are three different editions – from 1986, 1997 and 2008 – and the reissue of the first, which is from 2017. It was not until that year that it began to have a true echo in the Catalan literary field. Our research is based on two axes: on the one hand, the interpretation of such a beautiful and dark text, and on the other, understanding why it has been such a forgotten novel, even though Rodoreda herself considered it as what would be her masterpiece. We start from the hypothesis that reading this cruel novel collapse certain clichés associated with Rodoreda and that it allows us to reread his best-known work in a new light. Regarding the hermeneutical study, our main hypothesis is that Rodoreda dialogues aesthetically with ethnography and primitivism, very much in vogue in Paris in the first half of the 20th century
dc.description.abstract
El present estudi és una anàlisi monogràfica de la novel·la pòstuma de Mercè Rodoreda, La mort i la primavera, l’obra que menys atenció crítica ha rebut. Es tracta d’una novel·la fascinant i molt complexa, tant per l’estrany imaginari que presenta com per la diversitat d’estats de redacció que es conserven a l’arxiu de la Fundació Mercè Rodoreda (IEC). És una obra summament enigmàtica i de difícil interpretació que l’autora escrigué el 1961, corregí fins el 1963 i des de llavors s’obre l’interrogant de si la va tornar a reprendre. En tot cas, poc abans de morir havia manifestat que volia corregir-la i publicar-la. Existeixen tres edicions diferents –del 1986, 1997 i 2008– i la reedició de la primera, que és del 2017. No va ser fins aquell any que La mort i la primavera va començar a comptar amb un veritable ressò en el camp literari català. La nostra recerca es fonamenta en dos eixos: d’una banda, la interpretació d’un text tan bell i fosc, i de l’altra, entendre per què ha estat una novel·la tan oblidada, tot i que la mateixa Rodoreda la considerés com la que seria la seva obra mestra. Partim de la hipòtesi que la lectura d’aquesta novel·la cruel ensorra certs clixés associats a Rodoreda i que permet rellegir la seva obra més coneguda sota una nova llum. Pel que fa a l’estudi hermenèutic, la nostra hipòtesi principal és que Rodoreda dialoga estèticament amb l’etnografia i el primitivisme, molt en voga al París de la primera meitat del segle XX
dc.format.extent
376 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat de Girona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Mercè Rodoreda
dc.subject
Literatura catalana
dc.subject
Catalan literature
dc.subject
Literatura comparada
dc.subject
Comparative literature
dc.subject
Sociologia de la literatura
dc.subject
Sociología de la literatura
dc.subject
Sociology of literature
dc.subject
Hipertextualitat
dc.subject
Hipertextualidad
dc.subject
Hypertextuality
dc.subject
Etnografia
dc.subject
Etnografía
dc.subject
Ethnography
dc.subject
Primitivisme pictòric
dc.subject
Primitivismo pictórico
dc.subject
Pictorial primitivism
dc.title
Ànimes preses. "La mort i la primavera", de Mercè Rodoreda: etnografia, primitivisme i espiritualitat
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
316
dc.subject.udc
39
dc.subject.udc
82
dc.contributor.director
Pla, Xavier, 1966-
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de Doctorat en Ciències Humanes, del Patrimoni i de la Cultura


Documents

tnps_20211203.pdf

3.868Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)