Lluís Tolosa Giralt (1905-1973), coleccionista de indumentaria

Author

López García, Mercedes

Director

Bassegoda i Hugas, Bonaventura

Date of defense

2022-01-20

Pages

566 p.



Doctorate programs

Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Història de l'Art i Musicologia

Abstract

La investigació que presentem a continuació té per objectiu descobrir la figura del col·leccionista català Lluís Tolosa Giralt (1905 - 1973) qui va atresorar al llarg de la seva vida una de les col·leccions d’indumentària històrica més destacades del país. Després de la seva mort va llegar aquesta i altres col·leccions a la Diputació de Barcelona però, tot i això, és un col·leccionista pràcticament desconegut. Tolosa va néixer el 1905, en plena expansió del col·leccionisme tèxtil a Catalunya que, des de la segona meitat de segle XIX havia estat afavorit i impulsat per diversos factors que van suposar una valorització de l’objecte tèxtil dins el món de l’art. Encara que molts col·leccionistes catalans procedien de famílies burgeses industrials el cas de Tolosa és peculiar ja que el seu pare va ser el pintor Aureli Tolosa i perquè va destacar per col·leccionar indumentària, una tipologia poc habitual entre els col·leccionistes tèxtils. Aquesta investigació està estructurada en tres grans blocs: en el primer pretenem donar a conèixer facetes de la seva vida personal i professional i quins objectes formen part del seu llegat, que actualment està repartit entre diverses institucions, principalment la Diputació de Barcelona, el Museu Tèxtil de Terrassa i el Museu Romàntic Can Llopis de Sitges. Entre ells destaca la indumentària històrica i els accessoris, però també va col·leccionar vidres, pintures, devocionaris, nines, figurins i publicacions relacionades amb la moda i el tèxtil. Volem destacar la importància de la col·lecció d’indumentària en el segon bloc, fent un recorregut a través de les peces que la formen, datades entre el segle XVII i la dècada de 1940. Són peces principalment femenines, però també masculines, infantils i fins i tot alguns vestits per a imatges religioses, a més d’un gran grup d’accessoris. L’objectiu és conèixer la varietat i importància qualitativa de la col·lecció i quins van ser els interessos col·leccionistes de Lluís Tolosa, ja que no es conserva cap escrit ni cap testimoni que ens ho puguin explicar. El tercer bloc està dedicat a l’estudi d’un grup reduït de peces d’indumentària històrica i accessoris, a més d’una nina. Hi ha pocs estudis acadèmics a Espanya on es descrigui amb detall com estan tallades i cosides les peces d’indumentària històrica i hem analitzat en detall un grup representatiu de la col·lecció a través de nombroses imatges per mostrar com són els teixits i com és la construcció dels vestits per aconseguir la silueta de moda. També hem contextualitzat cada objecte per tal de comprendre millor la seva rellevància i el motiu pel qual van constituir icones de moda en la seva època. L’objectiu de dedicar gran part d’aquesta investigació a la col·lecció d’indumentària i accessoris ha estat el de posar en valor aquest tipus de peces com a objecte artístic i com a reflex dels moviments estètics i de tot un seguit de factors socials, econòmics, tècnics, artístics i fins i tot de gènere. Lluís Tolosa va ser un col·leccionista discret que va mostrar poques vegades la seva col·lecció públicament però, al final dels seus dies, va tenir la generositat de llegar-la a una institució pública per a augmentar i enriquir el patrimoni de les generacions futures.


La investigación que presentamos a continuación tiene por objetivo descubrir la figura del coleccionista catalán Lluís Tolosa Giralt (1905 - 1973) quien atesoró a lo largo de su vida una de las colecciones de indumentaria histórica más destacadas del país. Tras su muerte legó esta y otras colecciones a la Diputación de Barcelona pero, a pesar de ello, es un coleccionista prácticamente desconocido. Tolosa nació en 1905, en pleno auge del coleccionismo textil en Cataluña que, desde la segunda mitad del siglo XIX había sido favorecido e impulsado por diversos factores que supusieron una revalorización del objeto textil dentro del mundo del arte. Aunque muchos coleccionistas catalanes procedían de familias burguesas industriales el caso de Tolosa es peculiar ya que su padre fue el pintor Aureli Tolosa y porque destacó por coleccionar indumentaria, una tipología poco habitual entre los coleccionistas textiles. Esta investigación está estructurada en tres grandes bloques: en el primero pretendemos dar a conocer facetas de su vida personal y profesional y qué objetos forman parte de su legado, que actualmente está repartido entre diversas instituciones, principalmente la Diputación de Barcelona, el Museu Tèxtil de Terrassa y el Museu Romàntic Can Llopis de Sitges. Entre ellos destaca la indumentaria histórica y los accesorios, pero también coleccionó vidrios, pinturas, devocionarios, muñecas, figurines y publicaciones relacionadas con la moda y el textil. Queremos destacar la importancia de la colección de indumentaria en el segundo bloque, haciendo un recorrido a través de las prendas que la forman, datadas entre el siglo XVII y la década de 1940. Son prendas principalmente femeninas, pero también masculinas, infantiles e incluso algunos vestidos para imágenes religiosas y un gran grupo de accesorios. El objetivo es conocer la variedad e importancia cualitativa de la colección y cuáles fueron los intereses coleccionistas de Lluís Tolosa, ya que no se conserva ningún escrito ni ningún testimonio que nos lo puedan explicar. El tercer bloque está dedicado al estudio de un grupo reducido de prendas de indumentaria histórica y accesorios, además de una muñeca. Existen pocos estudios académicos en España donde se describa con detalle cómo están cortadas y cosidas las prendas de indumentaria histórica y hemos analizado en detalle un grupo representativo de la colección a través de numerosas imágenes para mostrar cómo son los tejidos y cómo es la construcción de los trajes para conseguir la silueta de moda. También hemos contextualizado cada objeto con el fin de comprender mejor su relevancia y el motivo por el cual constituyeron iconos de moda en su época. El objetivo de dedicar gran parte de esta investigación a la colección de indumentaria y accesorios ha sido el de poner en valor este tipo de piezas como objeto artístico y como reflejo de los movimientos estéticos y de toda una serie de factores sociales, económicos, técnicos, artísticos e incluso de género. Lluís Tolosa fue un coleccionista discreto que mostró pocas veces su colección públicamente, pero al final de sus días, tuvo la generosidad de legarla a una institución pública para aumentar y enriquecer el patrimonio de las generaciones futuras.


The research presented below aims to discover the figure of the Catalan collector Lluís Tolosa Giralt (1905-1973), who during his life treasured one of the most outstanding collections of historical costumes in the country. After his death he bequeathed this and other collections to the Diputación de Barcelona, but despite this he is a practically unknown collector. Tolosa was born in 1905, at the height of the textile collecting boom in Catalonia, which since the second half of the 19th century had been favored and promoted by various factors that led to a revaluation of the textile object within the art world. Although many Catalan collectors came from industrial bourgeois families, Tolosa’s case is peculiar because his father was the painter Aureli Tolosa and because he stood out for collecting clothing, an unusual typology among textile collectors. This research is structured in three main contents block: in the first one we intend to show facets of his personal and professional life and which objects are part of his legacy, which is currently distributed among various institutions, mainly the Diputación de Barcelona, the Museu Tèxtil, in Terrassa, and the Museu Romàntic Can Llopis, in Sitges. Among them, historical clothing and accessories stand out, but he also collected glass, paintings, devotionals, dolls, fashion plates and publications related to fashion and textiles. We want to highlight the importance of the clothing collection in the second content block, making a tour through the garments that form it, dating from the seventeenth century to the 1940s. They are mainly women’s garments, but also men’s, children’s and even some dresses for religious images and a large group of accessories. The aim is to know the variety and qualitative importance of the collection and what were the collecting interests of Lluís Tolosa, since no written or any testimony is preserved that can explain it. The third content block is dedicated to the study of a small group of historical clothing and accessories, as well as a doll. There are few academic studies in Spain that describe in detail how historical costume garments are cut and sewn, and we have analyzed in detail a representative group of the collection through many images to show how the fabrics are woven and how the costumes are constructed to achieve the fashionable silhouette. We have also contextualized each object to better understand their relevance and why they were fashion icons in their time. The aim of devoting a large part of this research to the collection of clothing and accessories has been to highlight the value of this type of pieces as artistic objects and as a reflection of aesthetic movements and a whole series of social, economic, technical, artistic, and even gender factors. Lluís Tolosa was a discreet collector who rarely showed his collection publicly, but at the end of his days, he had the generosity to bequeath it to a public institution to increase and enrich the heritage of future generations.

Keywords

Col·leccionisme; Coleccionismo; Collecting; Indumentària; Indumentaria; Clothing; Tèxtil; Textil; Textile

Subjects

7 - the arts. Recreation. Entertainment. Sport

Knowledge Area

Ciències Humanes

Documents

mlg1de1.pdf

39.71Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)