Detalles en la arquitectura de J.A. Coderch

Author

de Rentería Cano, Ma. Isabel

Director

Bru, Eduard, 1950-

Codirector

Terradas i Muntañola, Robert, 1944-

Date of defense

2013-11-28

Legal Deposit

B.28939-2013

Pages

199 p.



Department/Institute

Universitat Ramon Llull. La Salle

Abstract

La tesi aborda l’obra de J.A.Coderch des del detall constructiu. Coderch posa especial èmfasi en la seva definició, i sense abandonar una forta afecció a la tradició, provoca una ruptura de solucions a l’ús, que contribueixen a transformar la imatge dels seus edificis. El treball parteix de la base de que els detalls són inseparables del procés del projecte i acaben sent l’expressió material d’una idea de lloc implícita en la proposta arquitectònica. S’han seguit dues línies d’estudi simultàniament: per una banda s’ha procedit a l’anàlisi de deu projectes de l’arquitecte, des del lloc on s’ubiquen fins la seva materialització en el detall, i per altra banda s’ha estudiat l’entorn dels seus començaments, les referències d’on sorgeixen el camí que emprèn i l’origen del sentit espaial de la seva obra. En l'anàlisi dels projectes s’ha anat veient com Coderch arrenca des del posicionament en el lloc, amb una proposta espaial que es va modelant des del interior i acaba en la definició del detall en el que confia la unitat del conjunt. Posa l'èmfasi en la solució repetitiva i singular d'un detall especial del tancament, del que se serveix per a eliminar les excepcions que poden sorgir d'un treball modelat des d’un interior. En l'origen, en el seu anys d'escola, i liderada des del Gatepac, està la defensa d'una arquitectura autòctona mediterrània i els valors que en ella es reivindiquen des d’una visió moderna. En els inicis de la seva carrera professional, Coderch comença des d'una voluntat de modernitzar l'arquitectura des de la tradició, i s’involucra en els moviments locals i internacionals. La modernitat a la qual s’aproxima Coderch - ja superada l’ortodòxia – s’acosta a les premisses i enunciats orgànics de F.Ll.Wright, on conviuen els progressos i els mitjans tradicionals. El principi plàstic de la continuïtat proclamada per Wright és motor de canvi que transforma l'espai, i que s'expressa a través de la construcció; especialment a través del detall. En Coderch, els elements constructius desapareixen en un continu, del que és difícil d'aïllar-los en la seva funció fragmentada del conjunt, i estan subjectes a la consecució d'un sentit espaial: a aquesta missió està sotmesa la tècnica, sobrepassant la individualitat d'una finestra, una paret, una porta, un sostre. Si l'arquitectura té com a finalitat la construcció d'un lloc, és en la manera de percebre aquell lloc i entendre els límits, on l’arquitecte plasma una manera d'entendre l'arquitectura, on la definició del detall juga un paper essencial. Coderch estableix una determinada relació interior - exterior , on plasma aquesta recerca d’un lloc vinculat a la tradició mediterrània (relacionats amb les referències dels seus anys de formació): la manera de resoldre la finestra, d’establir una particular transició entre interior i exterior i el límit entre ells, serà repetit en tots els projectes de Coderch.


La tesis aborda la obra de J.A.Coderch desde el detalle constructivo. Coderch pone especial énfasis en su definición, y sin abandonar un fuerte arraigo en la tradición, provoca cambios en las soluciones al uso, que contribuyen a transformar la imagen de sus edificios. El trabajo parte de la base de que los detalles son inseparables del proceso de proyecto, cuyos objetivos comparten; y acaban siendo la expresión material de una idea de lugar implícita en la propuesta arquitectónica. Se han seguido dos líneas de estudio simultáneas: por un lado el análisis de los proyectos (desde el lugar donde se ubican a su materialización en el detalle), sobre un muestreo de 10 obras elegidas, y por otro el del entorno de sus comienzos, las referencias donde basa el camino que emprende, y donde se busca el origen del sentido espacial de su obra. En el análisis de los proyectos se ha ido viendo cómo Coderch arranca desde el posicionamiento en el sitio, con una propuesta espacial que va moldeando desde el interior y termina en la definición del detalle en el que confía la unidad del conjunto. Pone el énfasis en la solución repetitiva y singular de un detalle especial del cerramiento, del que se sirve para eliminar las excepciones que pueden surgir de un trabajo moldeado desde un interior. En el origen, en sus años de escuela, y liderada desde el Gatepac, está la defensa de una arquitectura autóctona mediterránea y los valores que en ella se reivindican desde una visión moderna. Pronto en su carrera profesional, Coderch arranca desde una voluntad de modernizar la arquitectura desde la tradición, y se involucra en los movimientos locales e internacionales. La modernidad a la que se aproxima Coderch - superada ya la ortodoxia- se acerca a las premisas y enunciados orgánicos de F.Ll.Wright, donde avances y medios tradicionales conviven. El principio plástico de la continuidad proclamado por Wright es motor de cambio que transforma el espacio, y que se expresa a través de la construcción; especialmente a través del detalle. En Coderch, los elementos constructivos desaparecen en un continuo, del que es difícil aislarlos en su función desgajada del conjunto, y se supeditan a la consecución de un sentido espacial: a esta misión se somete la técnica, sobrepasando la individualidad de una ventana, una puerta, una pared, un techo. Si la arquitectura tiene como fin la construcción de un lugar, es en la manera de percibir ese lugar y de establecer los límites, donde el arquitecto plasma una forma de entender la arquitectura, en cuya definición el detalle juega un papel esencial. Coderch establece una determinada relación interior - exterior, donde plasma esa búsqueda de un lugar vinculado a la tradición mediterránea (relacionado con las referencias de sus años de formación): la forma particular de solucionar el cerramiento y la ventana, y con ello de establecer la transición entre interior y exterior y el límite entre ellos, se verá repetida en todos sus proyectos.


This thesis dissertation deals with the construction detailing of the work of J.A.Coderch. Coderch placed a special emphasis on its definition, and even though he never abandoned the traditional roots on which he based his architecture, he transformed the traditional approach to detailing in a way that had a very strong impact on the image of his buildings. Construction detailing is an important part of the design project, whose objectives share, and end up becoming the physical expression of the goals it pursues. Two parallel lines have conducted this thesis: one, an analysis of a number of buildings, from the beginning of their placement on the site to their eventual construction finishing and detailing, and the other, a study of the architectural context in which Coderch lived in his beginnings, in order to find the references which most influenced him; it is in that context where we find the bases of his personal career. Through the analysis of the design process of his buildings, it has been observed that Coderch starts a project from the placement on the site, develops his proposal moulding the interior space, and finishes it with the detailing, in which he strongly relies on the overall unity of the final result. He emphasizes a special detail of the facade, by repeating it throughout the whole building, as a solution to avoid any exceptions that may flourish from a design that, because it is conducted from interior space, keeps the outside appearance flexible throughout the process. In the years that Coderch was at the School of Architecture in Barcelona, the GATEPAC led the expansion of modern architecture in Spain, and highlighted the presence of modern values in traditional Mediterranean architecture. Early in his professional career, Coderch shared this concern to relate traditional and modern architecture and to get actively involved in national and international movements. Coderch approached modern architecture –once the orthodoxy of it was over– and got closer to F.Ll.Wright’s premises of organic architecture, where traditional and advanced means were living together. The plasticity was claimed by Wright as continuity, and this led him to change his perception of space and its construction detailing. In Coderch architecture, the construction elements disappear within a continuous solution, in which they are very difficult to understand when isolated from the whole creation. They all undertake a role in the definition of a sense of space, an important reason which makes all the architectural elements work together, overcoming the individual role of a wall, a roof, a door or a window. Given that architecture pursuits the goal of constructing a place, the perception of that specific place through the enclosure and its limits is where the architect shows his or her individual form of making architecture, and where detailing plays an essential role. Coderch focuses on the interior-exterior relationship, and therefore it is mainly through windows where one may see the specific concept of a place. The way he opens a window on the wall, and establishes the limits between the interior and outside, is linked to the Mediterranean tradition, (very much related to references from his years as a student), and it is sought in all his projects.

Keywords

Abstracción; Articulación; cerramiento; Entorno; Mediterráneo; Plasticidad; Relación interior-exterior; Técnica; Tradición; Unidad; Ventana; Abstracció; Articulació; Tancament; Entorn; Meditarrani; Plasticitat; Relació interior-exterior; Tècnica; Tradició; Unitat; Finestra; Abstraction; Articulation; Enclosure; Interior-Exterior relationship; Mediterranean; Jointure; Plasticity; Technique; Tradition; Unity; Window

Subjects

72 - Architecture

Knowledge Area

Arquitectura

Documents

Tesis Isabela de Rentería (1).pdf

16.16Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)