La obra gráfica de Pedro Quetglas “Xam” (1915-2001): la riqueza de un patrimonio

Author

Ysasi Alonso, Alejandro

Director

Cantarellas Camps, Catalina

Date of defense

2014-05-09

Pages

957 p.



Department/Institute

Universitat de les Illes Balears. Departament de Ciències Històriques i Teoria de les Arts

Abstract

És una investigació, anàlisis, i aproximació a l’obra gràfica de l’artista mallorquí, del segle XX, Pere Quetglas, conegut pel pseudònim de “Xam”. La seva activitat s'ha sistematitzat sobre la base la biografia, tècniques treballades i el seu entorn. Xam, es va exercitar en la caricatura, el dibuix, el cartell, el gravat xilogràfic, la pintura, els monotips, la serigrafia i en el gravat calcogràfic. Del conjunt de tota la seva producció l’autor se centra en l'obra gràfica produïda a partir de 1944, quan pot datar-se la seva primera xilografia, i la seva defunció, l’any 2001, en el qual realitza la seva última litografia. El treball s'insereix en un àmbit sense tradició immediata sobre l'obra gràfica a Mallorca, pràcticament desapareguda després de la important impremta Guasp. S'han pogut documentar més de 400 matrius. Alhora, s'han treballat les estampacions d'aquestes, que ascendeixen a 600 estampes calcogràfiques, xilogràfiques, serigràfiques i litogràfiques.


Es una investigación, análisis, y aproximación a la obra gráfica del artista mallorquín, del siglo XX, Pedro Quetglas, conocido por el seudónimo de “Xam”. Su actividad se ha sistematizado en base a la biografía, técnicas trabajadas y a su entorno. Xam, se ejercitó en la caricatura, el dibujo, el cartel, el grabado xilográfico, la pintura, los monotipos, la serigrafía y en el grabado calcográfico. Del conjunto de toda su producción se centra en la obra gráfica producida a partir de 1944, cuando puede datarse su primera xilografía, y su fallecimiento, en 2001, en el cual realiza su última litografía. La tarea se inserta en un ámbito sin tradición inmediata sobre la obra gráfica en Mallorca, prácticamente desaparecida tras la importante imprenta Guasp. Se han podido documentar más de 400 matrices. A su vez, se han trabajado las estampaciones de estas, que ascienden a 600 estampas calcográficas, xilográficas, serigráficas y litográficas.


The thesis is research, analysis and approach to the graphic work of the Majorcan artist of the 20th century, Pedro Quetglas, known by his pseudonym "Xam". Xam worked in several art fields, such as caricature, drawing, designing and painting posters, woodcut, painting, monotype, serigraphy and calcography engraving. From the sum of his work the thesis is centred in the graphic work produced between 1944, when we can date the first xylography, and his death, 2001, when he finished his last lithography. The task was inserted in a field without immediate tradition on the graphic work in Mallorca, which practically went missing after the important Guasp printing house closed down. It has been possible to document more than 400 blocks and, at the same time, the prints of those which add up to 600 prints on chalcography, xylography, serigraphy and lithography.

Keywords

Gravat, Xam, Pere Quetglas Ferrer, 1915-2001, obra gràfica, xilografia, calcografia, litografia, serigrafia, xerografia, monotips, estampa, grup Tago, galeria Ariel, Palma, Islas Baleares, matrius, ex-libris, arts gràfiques, crítica d'art, dibuix, caricatura, catàleg, Enric Ricart, Lluís Bracons, Mallorca, Estampa popular, Foc i Fum, Grupo Literario “Azul”, Publi-art, Cercle de Belles Arts, Cartells, Centro Cultural Mallorquín, Joan Miró, R.O.D.A., Dabo, pliegos de poesía, pintura, AGA (artistes gravadors actuals), Pablo Picasso, Reial Acadèmia de Sant Sebastià, Ramon Rogent, Pedro Vilches, Pedro Crespo, Miquel Barceló, impremta Guasp, Circ, Bartomeu Rosselló-Pòrcel, llibres bibliòfil, Antoni Clavé, Papeles de Son Armadans, Camilo José Cela, Biennal Hispanoamericana, Agrupación de Artistas Grabadores, Ediciones Arión, L’Auca, Taller 6a, art contemporani, Saló de tardor, premi Pollensa, Alfredo Guido, Rafael Jaume, Julio Sanmartín, galeria Sur, galeria Círculo 2, Catalina Cantarellas, Alejandro Ysasi, segle XX, Reial Acadèmia de les Bones Lletres, Pepita Pallé, burí, disseny generat per ordinador, aiguafort, linòleum, fotolitografia, Barcelona, Madrid.; Grabado, Xam, Pedro Quetglas Ferrer, 1915-2001, obra gráfica, xilografía, calcografía, litografía, serigrafía, xerografía, monotipos, estampa, grupo Tago, galería Ariel, Palma, Illes Balears, matrius, exlibris, artes gráficas, crítica de arte, dibujo, caricatura, catálogo, Enric Ricart, Luis Bracons, Mallorca, Estampa popular, Foc i Fum, Grupo Literario “Azul”, Publi-art, Círculo de Bellas Artes, Carteles, Centro Cultural Mallorquín, Joan Miró, R.O.D.A., Dabo, pliegos de poesía, pintura, AGA (artistas grabadores actuales), Pablo Picasso, Real Academia de San Sebastián, Ramon Rogent, Pedro Vilches, Pedro Crespo, Miquel Barceló, imprenta Guasp, Circo, Bartomeu Rosselló-Pòrcel, libros bibliófilo, Antonio Clavé, Papeles de Son Armadans, Camilo José Cela, Bienal Hispanoamericana, Agrupación de Artistas Grabadores, Alcor, pliegos de poesía, Ediciones Arión, L’Auca, Taller 6ª, arte contemporáneo, Salón de otoño, premio Pollensa, Alfredo Guido, Rafel Jaume, Julio Sanmartín, galería Sur, galería Círculo 2, Catalina Cantarellas, Alejandro Ysasi, siglo XX, Reial Acadèmia de les Bones Lletres, Pepita Pallé, buril, diseño generado por ordenador, aguafuerte, linóleo, fotolitografía, Barcelona, Madrid.; Engraving, Xam, Pedro Quetglas Ferrer, 1915-2001, graphic work, woodcut, chalcography, lithography, serigraphy, xerography, monotypes, print, Tago group, Ariel gallery, Palma, Balearic Islands, bookplates, graphics, art criticism, drawing, caricature, catalog, Enric Ricart, Lluís Bracons, Mallorca, Estampa popular, Foc i Fum, Grupo Literario “Azul”, Publi-art, Círculo de Bellas Artes, posters, Centro Cultural Mallorquín, Joan Miró, R.O.D.A., Dabo, pliegos de poesía, painting, AGA (artistas grabadores actuales), Pablo Picasso, Real Academia de San Sebastián, Ramon Rogent, Pedro Vilches, Pedro Crespo, Miquel Barceló, imprenta Guasp, circus, Bartomeu Rosselló-Pòrcel, bibliophile book, Antoni Clavé, Papeles de Son Armadans, Camilo José Cela, Hispano-American Biennial, Agrupación de Artistas Grabadores, Alcor, pliegos de poesía, Ediciones Arión, L’Auca, Taller 6ª, contemporary art, Salón de otoño, prize Pollensa, Alfredo Guido, Rafael Jaume, Julio Sanmartín, Sur gallery, Círculo 2 gallery, Catalina Cantarellas, Alejandro Ysasi, 20th Century, Reial Acadèmia de les Bones Lletres, Pepita Pallé, burin, Computer generated design, etching, linocut, Photolitography, Barcelona, Madrid.

Subjects

75 - Painting

Knowledge Area

Art a les Balears (segles XIX-XX); Art contemporani (segona meitat del segles XX-XXI); Art contemporani (XIX-XX); Catalogació del patrimoni cultural; Història de l’art a les Illes Balears

Documents

taya1de7.doc.pdf

12.88Mb

taya2de7.doc.pdf

10.50Mb

taya3de7.doc.pdf

8.597Mb

taya4de7.doc.pdf

9.943Mb

taya5de7.doc.pdf

7.745Mb

taya6de7.doc.pdf

7.651Mb

taya7de7.doc.pdf

6.662Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)