Los argumentos musicales en la dramaturgia para corral de Lope de Vega

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Facultat de Filologia
dc.contributor.author
Avilés Castillo, Rosa
dc.date.accessioned
2021-07-13T10:19:09Z
dc.date.available
2021-07-13T10:19:09Z
dc.date.issued
2021-04-16
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/672137
dc.description
Programa de doctorat: Estudis Lingüístics, Literaris i Culturals
en_US
dc.description.abstract
Este trabajo de investigación está destinado a estudiar las funciones que los tonos humanos cantados y no cantados ejercen en la dramatúrgica para corral lopesca. El corpus de la tesis lo han acabado conformando treinta y cinco Comedias que ejemplifican las doce tipologías que estos desempeñan, las cuales siguen apareciendo también en otras obras del Fénix que no se han incluido en esta investigación por cuestiones de densidad formal. Cada una de ellas presenta varias sub-clasificaciones y todas ellas se ilustran con ejemplos extraídos de las propias Comedias de Lope. El principal objetivo del estudio era refutar aquellas voces decimonónicas que durante años afirmaron la función puramente estética y lúdica de la música en los escenarios áureos. Siguiendo la metodología del equipo de investigación al que se acoge esta tesis, el grupo Aula Música Poética, se han podido identificar las funciones imbricadas tanto con el argumento como con la estructura dramática del autor que más vida dio a las tablas del siglo XVII, Lope Félix de Vega Carpio.
en_US
dc.description.abstract
This research work aims to study the purpose of human tones, both sung and unsung, in Lope de Vega’s corral dramaturgy. The corpus of this thesis is ultimately comprised of thirty five Comedias that exemplify the twelve typologies that these tones carry out, which continue to appear in other works by el Fénix that have not been included in this investigation due to a matter of formal density. Each one presents various subclassifications and they are all illustrated with examples extracted from Lope’s own Comedias. The main objective of the study was to refute those nineteenth-century voices that for years upheld the purely aesthetic and ludic function of music in Baroque stages. Following the methodology of the research group to which this thesis circumscribes, the group Aula Música Poética, it’s been possible to identify up to the functions interwoven both with the plot and the dramatic structure of the author who brought the most life to the stages of the 17th century, Lope Félix de Vega Carpio.
en_US
dc.format.extent
565 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
en_US
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Vega, Lope de, 1562-1635
en_US
dc.subject
Teatre espanyol
en_US
dc.subject
Teatro español
en_US
dc.subject
Spanish drama
en_US
dc.subject
Música d'escena
en_US
dc.subject
Música escénica
en_US
dc.subject
Dramatic music
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
en_US
dc.title
Los argumentos musicales en la dramaturgia para corral de Lope de Vega
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
79
en_US
dc.contributor.director
Josa, Lola
dc.contributor.tutor
Josa, Lola
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

RAC_TESIS.pdf

3.417Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)