El Culture Bearer a l’aula de música de secundària. Anàlisi dels efectes transformadors en el docent, en l’alumnat i en el culture bearer

Author

Escoda Domènech, Joan ORCID

Director

Gonzalez Martin, Cristina

Tutor

Martínez Mínguez, Maria Lourdes

Date of defense

2023-10-25

Pages

418 p.



Doctorate programs

Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Educació

Abstract

L’educació intercultural és un enfocament pedagògic i filosòfic cada cop més necessari en un món global i interconnectat com el nostre. Aquesta necessitat es manifesta també a l’aula de música, on la perspectiva intercultural, més enllà d’una mera multiculturalització del currículum, esdevé clau per a una educació inclusiva. Tot i que aquesta idea no és nova, és un repte que continua essent pertinent i complex. El docent, que és alhora l’investigador d’aquesta tesi, reconeix una dissonància entre allò que ensenya i el context on es troba. La poca presència de les músiques de les cultures dels alumnes en el currículum, i el desconeixement i prejudicis que aquests tenen sobre les cultures dels seus companys i companyes, motivarà l’investigador a iniciar aquesta recerca. Aquesta tesi se centra en l’exploració i implementació d’una intervenció intercultural a l’aula de música d’un institut de secundària, a través de la figura del «culture bearer». El culture bearer és un músic d’una altra cultura, en el nostre cas, de la cultura marroquina, que comparteix el seu coneixement musical i cultural amb l’alumnat. Tanmateix, l’objectiu no és només ensenyar els coneixements d’una cultura aliena, sinó utilitzar la seva presència per aconseguir una visibilització efectiva de la diversitat present a l’aula. Aquest enfocament, que anomenem intermusical, posa l’èmfasi en la interacció i el diàleg entre cultures, que va més enllà de la música i la cultura del culture bearer. La recerca es divideix en dues etapes: la primera es focalitza en identificar les necessitats del context que justificaran la intervenció, i en cercar i seleccionar el culture bearer més adequat d’acord amb uns criteris. Aquesta etapa prèvia permetrà dissenyar una intervenció la més ajustada possible, alhora que, com veurem, esdevé una etapa prèvia d’alt valor pel seu efecte transformador. La segona etapa es concentra en l’aplicació i posterior anàlisi de la intervenció didàctica. La metodologia de la recerca és qualitativa i es basa en un model d’investigació-acció col·laborativa, en la qual el docent-investigador i el culture bearer treballen plegats des de l’inici. Les dades es recopilen mitjançant qüestionaris, entrevistes, observació participant i el diari de l’investigador. A través d’aquest enfocament, s’analitzen els efectes transformadors de la intervenció tant en el docent, en l’alumnat, com en el mateix culture bearer. Els resultats de la recerca demostren que la presència del culture bearer té un impacte significatiu. El docent experimenta canvis tant en la seva concepció musical com en la manera d’ensenyar música, així com pel que fa a la comprensió de les dinàmiques interculturals. L’alumnat desenvolupa una major comprensió i apreciació per les cultures dels seus companys i companyes, altres maneres d’aproximar-se a l’aprenentatge musical, així com una actitud més oberta i empàtica envers la diversitat. El culture bearer també es veu afectat positivament per la seva interacció amb l’alumnat i el procés d’ensenyament i aprenentatge en col·laboració amb el docent. Paral·lelament, aquesta investigació aporta els condicionants a tenir en compte per tal que la intervenció didàctica sigui realment transformadora. Alhora, s’aprofundeix en el coneixement existent de la figura del culture bearer en un context d’educació musical. A través de l’enfocament intermusical, es busca garantir una educació intercultural al servei de la inclusió. La recerca ofereix també una nova perspectiva als docents que vulguin implementar aquest enfocament a les seves pròpies pràctiques, i aporta noves preguntes i línies d’investigació per aprofundir en aquest àmbit.


La educación intercultural es un enfoque pedagógico y filosófico cada vez más necesario en un mundo global e interconectado como el nuestro. Esta necesidad se manifiesta también en el aula de música, donde la perspectiva intercultural, más allá de una mera multiculturalización del currículum, deviene un factor clave para una educación inclusiva. Aunque esta idea no es nueva, es un reto que sigue siendo pertinente y complejo. El docente, quien también es el investigador de esta tesis, reconoce una disonancia entre lo que enseña y el contexto en el que se encuentra. La escasa presencia de las músicas de las culturas de los alumnos en el currículo, y el desconocimiento y los prejuicios que estos tienen sobre las culturas de sus compañeros, motivarán al investigador a iniciar esta investigación. Esta tesis se centra en la exploración e implementación de una intervención intercultural en el aula de música de una escuela secundaria, a través de la figura del «culture bearer» (portador cultural). El culture bearer es un músico de otra cultura, en nuestro caso, de la cultura marroquí, que comparte su conocimiento musical y cultural con el alumnado. Sin embargo, el objetivo no es solo enseñar los conocimientos de una cultura ajena, sino utilizar su presencia para lograr una visibilización efectiva de la diversidad presente en el aula. Este enfoque, que llamamos intermusical, pone énfasis en la interacción y el diálogo entre culturas, que va más allá de la música y la cultura del culture bearer. La investigación se divide en dos etapas: la primera se enfoca en identificar las necesidades del contexto que justificarán la intervención, y en buscar y seleccionar al culture bearer más adecuado según unos criterios. Esta etapa previa permitirá diseñar una intervención lo más ajustada posible, al tiempo que, como veremos, se convierte en una etapa previa de gran valor por su efecto transformador. La segunda etapa se concentra en la aplicación y posterior análisis de la intervención didáctica. La metodología de la investigación es cualitativa y se basa en un modelo de investigación-acción colaborativa, en el cual el docente-investigador y el culture bearer trabajan juntos desde el inicio. Los datos se recopilan mediante cuestionarios, entrevistas, observación participante y el diario del investigador. A través de este enfoque, se analizan los efectos transformadores de la intervención tanto en el docente, en el alumnado, como en el propio culture bearer. Los resultados de la investigación demuestran que la presencia del culture bearer tiene un impacto significativo. El docente experimenta cambios tanto en su concepción musical como en la forma de enseñar música, así como en la comprensión de las dinámicas interculturales. El alumnado desarrolla una mayor comprensión y aprecio por las culturas de sus compañeros, otras formas de acercarse al aprendizaje musical, así como una actitud más abierta y empática hacia la diversidad. El culture bearer también se ve afectado positivamente por su interacción con el alumnado y el proceso de enseñanza y aprendizaje en colaboración con el docente. Paralelamente, esta investigación aporta los condicionantes a tener en cuenta para que la intervención didáctica sea realmente transformadora. Al mismo tiempo, se profundiza en el conocimiento existente sobre la figura del culture bearer en un contexto de educación musical. A través del enfoque intermusical, se busca garantizar una educación intercultural al servicio de la inclusión. La investigación también ofrece una nueva perspectiva a los docentes que quieran implementar este enfoque en sus propias prácticas, y aporta nuevas preguntas y líneas de investigación para profundizar en este ámbito.


Intercultural education is a pedagogical and philosophical approach which has become increasingly necessary in our global and interconnected world. This need is also evident in the music classroom, where the intercultural perspective, beyond mere multiculturalization of the curriculum, becomes a key factor for inclusive education. Although this idea is not new, it remains a challenge that continues to be relevant and complex. The teacher, who is also the researcher of this thesis, recognizes a dissonance between what they teach and the context in which they find themselves. The limited presence of music from students’ cultures in the curriculum, and the unfamiliarity and prejudices they have about the cultures of their peers, motivates the researcher to start with this investigation. This thesis focuses on the exploration and implementation of an intercultural intervention in the music classroom of a secondary school, through the figure of the ‘culture bearer’. The culture bearer is a musician from another culture, in our case, from Moroccan culture, who shares their musical and cultural knowledge with the students. However, the aim is not only to teach the knowledge of a foreign culture, but to use their presence to achieve effective visibility of the diversity that coexists in the classroom. This approach, which we call intermusical, emphasizes the interaction and dialogue between cultures, extending beyond the music and culture of the culture bearer. The research is divided into two stages: the first focuses on identifying the contextual needs that justify the intervention, and on finding and selecting the most suitable culture bearer according to certain criteria. This preliminary stage will allow us to design the most appropriate intervention possible, and as we will see, this stage is key due to its transformative effect. The second stage concentrates on the application and subsequent analysis of the didactic intervention. The research methodology is qualitative and is based on a collaborative research-action model, in which the teacher-researcher and the culture bearer work together from the beginning. Data is collected through questionnaires, interviews, participant observation, and the researcher’s diary. Through this approach, the transformative effects of the intervention are analyzed within the teacher, the students, and the culture bearer themselves. The research findings demonstrate that the presence of the culture bearer has a significant impact. The teacher experiences changes in both their musical conception and their approach to teaching music, as well as in their understanding of intercultural dynamics. The students develop greater understanding and appreciation for the cultures of their peers, alternative approaches to musical learning, as well as a more open and empathetic attitude towards diversity. The culture bearer also benefits positively from his interaction with the students and the collaborative teaching and learning process with the teacher. At the same time, this research provides some considerations which are necessary for a truly transformative intervention. Additionally, it delves into the existing knowledge of the culture bearer figure in a musical education context. Through the intermusical approach, the aim is to ensure an intercultural perspective to provide an inclusive education. The research also offers a new perspective to teachers who wish to implement this approach in their own practices, and contributes new questions and lines of inquiry to go deeper into this field.

Keywords

Músiques del món; Músicas del mundo; Worldmusic; Interculturalidad; Interculturalitat; Interculturality; Intermusicalitat; Intermusicalidad; Intermusicality

Subjects

37 - Education

Knowledge Area

Ciències Humanes

Documents

jed1de1.pdf

10.07Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)